Iwona Jacaszek-Pruś: Do 2030 r. nasze browary będą zeroemisyjne

Możliwość komentowania Iwona Jacaszek-Pruś: Do 2030 r. nasze browary będą zeroemisyjne została wyłączona Aktualności

Z  Iwoną Jacaszek-Pruś, dyrektorką ds. korporacyjnych w Kompanii Piwowarskiej, rozmawia Ryszard Żabiński

Iwona Jacaszek-Pruś, dyrektorka ds. korporacyjnych w Kompanii Piwowarskiej
Iwona Jacaszek-Pruś, dyrektorka ds. korporacyjnych w Kompanii Piwowarskiej fot. mat. prasowe

Kompania Piwowarska została laureatem tegorocznej edycji Rankingu Inicjatyw Dekarbonizacyjnych WNP. PL Jakie działania firmy zdecydowały o  przyznaniu tego prestiżowego wyróżnienia?

Podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego w  Katowicach Kompania Piwowarska została wyróżniona za podpisany w  2019 r. kontrakt typu PPA na dostawę energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych. Była to jedna z pierwszych tego typu umów w  Polsce, dzięki której od 2021 r., zapotrzebowanie na energię elektryczną browarów Kompanii Piwowarskiej (Tyskie Browary Książęce, Lech Browary Wielkopolski, Browar Dojlidy Białystok) jest w  całości pokrywane energią wiatrową. Na podstawie 10 – letniego kontraktu dostawca energii podjął decyzję o rozbudowie działającego już parku wiatrowego o kolejne trzy turbiny.

Podejmujemy liczne działania związane z  polityką klimatyczną i  Europejskim Zielonym Ładem, a  zasilanie browarów energią pochodzącą z  wiatru jest jednym z  nich. W  2019 r. nasze browary (scope 1 i  2) były odpowiedzialne za emisję 7,3 kg CO2 na hektolitr uwarzonego piwa, natomiast w 2021 r. było to już tylko 2,5 kg CO2 na hektolitr (3 razy mniej) właśnie dzięki przejściu na energię z wiatru.

Jak Pani przyjęła wiadomość o przyznaniu nagrody? Czy trudno było znaleźć się w gronie laureatów?

Nie ubiegaliśmy się o  przyznanie tej nagrody. Nasze działania zostały dostrzeżone – zapewne duże znaczenia miała podpisana przez nas nowatorska w Polsce umowa typu PPA na dostawę energii ze źródeł odnawialnych. Od organizatorów rankingu otrzymaliśmy bardzo szczegółowe techniczne pytania dotyczące tego przedsięwzięcia, co raczej rzadko zdarza się w procedurach tworzenia tego typu rankingów.

Jesteśmy zaszczyceni wyróżnieniem i obecnością w  gronie spółek, które aktywnie uczestniczą w  zielonej transformacji polskiej gospodarki. Realizacja postanowień umowy, czyli osiągnięcie neutralności węglowej w naszych browarach do 2030 r., jest jednym z celów zrównoważonego rozwoju jakie wyznaczyliśmy sobie w strategii „Lepsza Przyszłość 2030”.

Jak dużym wysiłkiem inwestycyjnym i  organizacyjnym było przeprowadzenie tego przedsięwzięcia?

Można mówić o  dużym wysiłku organizacyjnym, bo znalezienie partnera, który mógłby nam zapewnić stałą dostawę energii elektrycznej z farm wiatrowych do naszych trzech wielkich browarów nie było łatwe. Od 2017 r. szukaliśmy sposobów na ograniczanie emisyjności naszej działalności wykorzystując odnawialne źródła energii. Ambitny cel jaki sobie postawiliśmy, czyli osiągnięcie zeroemisyjności naszych trzech browarów do 2030 r. wymagał nieszablonowych, odważnych rozwiązań. Udało nam się połączyć biznes z ochroną środowiska naturalnego. Każdy jest tu wygrany – my uzyskujemy tańszą energię, dostawca tej energii ma zapewnionego jej stałego odbiorcę na wiele lat, po korzystnej cenie. Ponadto, mógł rozbudować swoje moce produkcyjne o  kolejną farmę wiatrową. Jednak największym wygranym w tym przedsięwzięciu jest środowisko naturalne.

Nasze rozwiązanie jest replikowane w  innych europejskich browarach należących, tak jak Kompania Piwowarska, do japońskiej Grupy Asahi. Podobne umowy na dostawę energii wiatrowej podpisały browary w Holandii i Włoszech i trwają prace nad takim rozwiązaniem w  browarach w  Rumunii. Otrzymaliśmy też wiele zapytań od przedsiębiorstw z różnych branż w Polsce dotyczących szczegółów naszego przedsięwzięcia. Dobrze, że model ograniczający emisyjność upowszechnia się w  wielu firmach i krajach.

Proszę wymienić najważniejsze przedsięwzięcia inwestycyjno-rozwojowe planowane przez Kompanię Piwowarską w 2022 r.

Mamy pełną ofertę zaspokajającą potrzeby odbiorców rynku piwa. Nasze flagowe marki – Żubr, Tyskie i Lech są numerami 1, 2 i 6 w Polsce. Z kolei Lech Free jest marką nr 1 w najszybciej rosnącym w ostatnich latach segmencie – piw bezalkoholowych. Potencjał produkcyjny naszych browarów, w  tym w  największym segmencie rynkowym piw tzw. lagerów, jest wystarczający. Browar Lech jest największy w Polsce i jednym z największych w Europie. Staramy się cały czas uatrakcyjniać i pogłębiać asortyment, rozwijać produkcję piwa bezalkoholowego i  smakowego. Inwestujemy przede wszystkim w  coraz bardziej nowoczesne rozwiązania technologiczne, np. w  pasteryzację tunelową. Jest to związane z  rozwojem piw bezalkoholowych i smakowych.

Drugi nasz kierunek, to inwestycje w bezpieczeństwo pracowników oraz w zrównoważony rozwój. Ważny obszar inwestycji, to ograniczanie zużycia wody. Do wyprodukowania 1 l piwa zużywamy 2,65 l wody, co jest bardzo dobrym rezultatem i  tu jesteśmy liderem – z reguły wykorzystuje się ponad 3 l.

W strategii „Lepsza Przyszłość 2030”, którą przyjęliśmy we wrześniu 2020 r. połączyliśmy w integralną całość strategie: biznesową i  zrównoważonego rozwoju, a  zawarte w niej cele biznesowe są równorzędne z celami środowiskowymi.

Osiągając cele środowiskowe, osiągamy też cele biznesowe – ograniczamy koszty energii i surowców, zwiększamy konkurencyjność, udowadniamy naszym klientom, partnerom biznesowym, że jesteśmy firmą odpowiedzialną za środowisko naturalne.