Z Krzysztofem Nowickim, Prezesem Lotos Oil Sp. z o.o., rozmawia Radosław Nosek

Krzysztof Nowicki, Prezes Lotos Oil Sp. z o.o., fot. mat. prasowe
Podczas Forum Ekonomicznego w Krynicy uczestniczył Pan w panelu tematycznym „Przemysł 4.0 w branży motoryzacyjnej. Optymalizacja produkcji”. Jakie najważniejsze wnioski płyną z tej debaty?
Ze względu na utrzymującą się dobrą koniunkturę obecnie jest najlepszy czas na wprowadzanie innowacji i płynne wejście w przemysł 4.0., który jest dla polskich firm szansą. W tym kontekście, w mojej ocenie, najważniejszym wnioskiem z debaty było stwierdzenie, iż jest apetyt przedsiębiorców i nauki na zmianę oraz efektywność płynące z wejścia w przemysł 4.0. Rozmawialiśmy także o barierach związanych z tym procesem, a w szczególności o mentalnym podejściu do problematycznych zagadnień, które ja definiuje jako strach o człowieka. Nabranie przekonania, iż ten etap postępu jest dla ludzi a nie ich kosztem jest fundamentem powodzenia kolejnej rewolucji przemysłowej. Z pomocą w tym zakresie przychodzi m.in. nauka- w Polsce powstaje coraz więcej centrów kompetencji, tzw. living labów.
Jak dużym wyzwaniem jest Przemysł 4.0 dla LOTOS OIL?
Pewne zaszłości historyczne oraz potrzeby inwestycyjne w grupie kapitałowej LOTOS spowodowały, że LOTOS Oil to spółka, która funkcjonuje jeszcze w znacznej części, w okresie przemysłu 3.0. To się jednakże niedługo zmieni. Jesteśmy na finiszu dyskusji, a i w co mocno wierzę tuż przed ostateczną decyzją związaną z budową Hydrokrakingowego Bloku Olejowego (HBO). Uruchomienie tego projektu spowoduje nasze zwiększone zaangażowanie w dostosowanie kluczowych obszarów naszej działalności do możliwości stworzonych w ramach przemysłu 4.0.
Jako eksperci w dziedzinie środków smarowych tworzymy narzędzie, które w jednej z naszych grup produktowych będzie przykładem innowacyjności wykorzystującym docelowo sztuczną inteligencję. Jesteśmy przekonani, że rozwiązania nad którymi pracujemy umożliwią nam dużo szersze spektrum współpracy z klientami.
LOTOS OIL oferuje szeroką gamę produktów, w tym olejów dla motoryzacji i przemysłu. Jaka jest pozycja rynkowa firmy na polskim rynku? Jak duża część produkcji LOTOS OIL trafia na rynki zagraniczne?
Rynek zarówno w Polsce, jak i na świecie przechodzi obecnie ewolucję w zakresie środków smarowych. W wielu obszarach oleje mineralne wypierane są przez zaawansowane oleje syntetyczne. Spółka LOTOS Oil podąża w ślad za technologią jaką oferuje rynek, również w tej najbardziej zaawanasowanej kategorii olejów. Nasze produkty posiadają formalne aprobaty producentów silników i maszyn, zdają skomplikowane testy. Sprawia to, że nie odbiegamy jakością produktów od innych uczestników rynku, a także stawia nas w pozycji eksperta na rynku środków smarnych w Polsce. Znaczna część naszej produkcji eksportowana jest do ponad 80 krajów świata co czyni nas bardzo często ważnym ambasadorem polskiej gospodarki.
Problemy rynkowe z jakimi na co dzień się mierzymy, zarówno na polskim jak i zagranicznym rynku, to konieczność konkurencji cenowej z markami olejowymi jakie powstały w przeciągu kilku ostatnich lat, a które jednocześnie niezachowują odpowiednich poziomów technologicznych. Wierzymy jednak, że pewność kierowców co do jakości marki LOTOS jest naszą przewagą konkurencyjną. Naszym atutem jest również profesjonalny Serwis Olejowy, który uzupełnia naszą ofertę dla przemysłu czy żeglugi. Wysoce specjalistyczna usługa to dla polskich firm gwarancja ciągłości utrzymania ruchu i bezpieczeństwa produkcyjnego.
Jakie są najważniejsze wyzwania stojące przed LOTOS OIL w najbliższych latach? Jak zmienia się portfolio oferowanych przez firmę produktów?
Ciągle rozwijamy się jako Spółka i rozwijamy nasze porfolio dostosowując je zarówno do potrzeb rynkowych, jak i starając się pokazać nasze przewagi konkurencyjne. W tym miesiącu wprowadzamy na rynek szereg nowości. W środkach przemysłowych są to oleje hydrauliczne Hydromil L-HM BR i L-HV BR, które jako pierwsze produkty od polskiego producenta przeszły rygorystyczne badania i uzyskały najnowszą aprobatę Bosch-Rexroth RDE 90235 /Rating number BR-1010-0088/oraz zostały wpisane na listę produktów zatwierdzonych przez Bosch-Rexroth /RDE 90245/. Najwyższą jakość produktów potwierdził również Parker-Denison wydając stosowaną aprobatę. W zakresie produktów silnikowych, utożsamiając się z działalnością Grupy Kapitałowej LOTOS w zakresie ekologiczności i odpowiedzialności za środowisko naturalne wprowadziliśmy do oferty wysokospecjalistyczny, nowy olej z rodziny LOTOS Quazar Dynamic przeznaczony do samochodów hybrydowych. Na szczególne zwrócenie uwagi zasługuje również nowa linia produktów syntetycznych LOTOS Aurum. Oleje LOTOS Aurum to sprawdzona marka LOTOS w nowym opakowaniu i w atrakcyjnej, rynkowej cenie. Jesteśmy pewni, że nowa linia spełni oczekiwania polskich i zagranicznych kierowców i będzie stanowić doskonały element oferty.

lotos oil fot. mat. prasowe