Andrzej Adamczyk: Autostradą od Bałtyku do Czech

Możliwość komentowania Andrzej Adamczyk: Autostradą od Bałtyku do Czech została wyłączona Aktualności, Inwestycje

Pod koniec 2021 roku, do dyspozycji kierowców zostały oddane kolejne odcinki autostrady A1 między Tuszynem a  początkiem obwodnicy Częstochowy o  długości blisko 60 km. Na większości trasy można już korzystać z  docelowego układu dwóch jezdni po trzy pasy ruchu. Realizowane są też inwestycje w  ramach Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030. Takie przedsięwzięcia pomagają gospodarce osłabianej skutkami pandemii.

Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury
Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury fot. mat. prasowe

– Autostrada A1 to jedna z  najważniejszych dróg w Polsce i w Europie Środkowej. W 2022 r., kiedy zakończą się prace na A1 od Piotrkowa Trybunalskiego do Kamieńska, będzie można płynnie przejechać autostradą od Morza Bałtyckiego aż do granic z  Czechami – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Miliardowe inwestycje

30 grudnia 2021 r. do ruchu został udostępniony ciąg główny A1 na jezdni w  kierunku Katowic, od węzła Piotrków Trybunalski Zachód do węzła Piotrków Trybunalski Południe oraz trzy kilometry trasy na kolejnym odcinku realizacyjnym. Kierowcy mogą już korzystać także z  odcinka od Kamieńska do początku obwodnicy Częstochowy. W realizacji jest jeszcze tylko jeden odcinek A1, od Piotrkowa Trybunalskiego do Kamieńska, którego ukończenie jest planowane w III kwartale tego roku. Przebiegająca przez środek Polski trasa, od Gdańska do granicy z Czechami w  Gorzyczkach, będzie miała ponad 560 km długości.

Łączny koszt prac budowlanych związanych z przebudową ok. 81 km istniejących odcinków dróg – A1 od Tuszyna do Piotrkowa Trybunalskiego oraz DK1 od Piotrkowa Trybunalskiego do początku obwodnicy Częstochowy, to ponad 2,8  mld  zł. Blisko 1,7 mld zł to dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej.

grafika ministerstwo infrastruktury
grafika ministerstwo infrastruktury

Mieszkańcy czekają na 100 obwodnic

Realizowane są też inwestycje w  ramach Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030. Dla 84 obwodnic trwają intensywne prace przygotowawcze, a kolejne są już na etapie realizacji. Dla jednej obwodnicy trwa obecnie przetarg na projekt i budowę, a  dla czterech Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad szuka wykonawców dokumentacji. Na realizację inwestycji, które będą finansowane ze środków Krajowego Funduszu Drogowego, rząd przeznaczy 28 mld zł.

– Nowe obwodnice to wytchnienie dla mieszańców wielu miejscowości, którzy muszą borykać się z niedogodnościami powodowanymi przez duży ruch pojazdów, takimi jak zanieczyszczenie powietrza i hałas. Dlatego uruchomiliśmy rządowy Program budowy 100 obwodnic na drogach krajowych. Dodatkowo wspieramy inwestycje polegające na budowie obwodnic w  ciągu dróg wojewódzkich. W ramach Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg w tym roku wsparcie uzyskało 51 zadań samorządowych. Na ten cel premier Mateusz Morawiecki przyznał niemal 2,4 mld zł dofinansowania – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Wszystkie obwodnice, jakie powstaną w  ramach PB100, będą drogami klasy GP (główne ruchu przyspieszonego). Większość z nich będzie miała przekrój jednojezdniowy, ale tam, gdzie drogi te będą przebiegać w  terenie zurbanizowanym, a  w  ramach prac przygotowawczych prognozowane jest duże natężenie ruchu, powstaną jako dwujezdniowe.

Oprac. na podstawie: www.gov.pl/web/infrastruktura