Akademia Humanitas na globalnym kursie – Umiędzynarodowienie jako filar strategii rozwoju uczelni

Możliwość komentowania Akademia Humanitas na globalnym kursie – Umiędzynarodowienie jako filar strategii rozwoju uczelni została wyłączona Aktualności, Nauka

W obliczu dynamicznych zmian w globalnym szkolnictwie wyższym, rosnącej konkurencji międzynarodowej i potrzeby innowacyjności, Akademia Humanitas w Sosnowcu wyznacza ambitny kierunek rozwoju. Strategia uczelni na lata 2022-2030 oraz Deklaracja Polityki Erasmus+ (2021-2027) nie pozostawiają złudzeń – umiędzynarodowienie to jeden z najważniejszych filarów rozwoju AH.

Studenci zaoczni z Ukrainy fot. Akademia Humanitas
Studenci zaoczni z Ukrainy fot. Akademia Humanitas

Globalna wizja kształcenia

Akademia Humanitas jasno określa swoje priorytety: pozyskiwanie studentów z zagranicy, zatrudnianie międzynarodowej kadry oraz umożliwienie własnym studentom i pracownikom udziału w programach edukacyjnych i badawczych poza granicami kraju. Cele te wpisują się w rządową strategię umiędzynarodowienia edukacji oraz zasady programu Erasmus+.
Działania uczelni mają wymiar zarówno systemowy, jak i operacyjny. Strategia rozwoju zakłada m.in. podwojenie liczby uczelni partnerskich (obecnie to ponad 200 jednostek), rozwijanie oferty w językach obcych (angielski, ukraiński, czeski), a także promocję cyfrowych i zrównoważonych form mobilności. Istotną rolę przypisano także tworzeniu przestrzeni dla integracji społecznej i kulturowej studentów zagranicznych.

Erasmus+ to paszport do świata

Uczelnia posiada prestiżową Kartę ECHE (Erasmus Charter for Higher Education), która stanowi podstawę uczestnictwa w projektach Erasmus+ i jest gwarancją wysokiej jakości międzynarodowych działań dydaktycznych. Humanitas nie tylko zachęca do wyjazdów studentów i pracowników, ale też aktywnie przyjmuje zagranicznych uczestników programu.
W ramach mobilności edukacyjnej realizowane są m.in. zajęcia prowadzone przez zagranicznych wykładowców, krótkoterminowe pobyty badawcze oraz praktyki w instytucjach międzynarodowych. Uczelnia stawia również na transfer nowoczesnych metod nauczania – od blended learning przez flipped classroom, po otwarte zasoby edukacyjne i szkolenia z zakresu digitalizacji edukacji.

Edukacja bez granic – projekty i programy

Równolegle uczelnia prowadzi programy praktyk i staży dla studentów zagranicznych (International Training for Foreign Students) oraz dla pracowników naukowych (International Internships for Academic Researchers and Teachers). Praktyki odbywają się w kancelariach prawnych, instytucjach publicznych, organizacjach pozarządowych i firmach na całym świecie.

Język jako narzędzie sukcesu

Ważnym komponentem umiędzynarodowienia jest wzmacnianie kompetencji językowych. Uczelnia oferuje swoim studentom i pracownikom udział w bezpłatnych projektach językowych, takich jak Certyfikat+,
Nowe Kwalifikacje, czy obecnie – programy EnglishScore oraz Language-Cert. Dzięki nim możliwe jest uzyskanie międzynarodowych certyfikatów językowych (np. enPro A1–C2), które stanowią ważny element budowania atrakcyjnego CV na rynku międzynarodowym.
Od semestru letniego 2025 roku AH uruchamia kolejny etap programu językowego w partnerstwie z LanguageCert, co umożliwi studentom, pracownikom naukowym i administracyjnym przystąpienie do egzaminów językowych na różnych poziomach zaawansowania.

Międzynarodowe kierunki studiów

Akademia Humanitas prowadzi zajęcia w języku angielskim i ukraińskim na kierunkach takich jak zarządzanie, a także planuje rozwój oferty anglojęzycznej w kolejnych dziedzinach. W ramach kierunku Zarządzanie dostępne są specjalności z zakresu turystyki i rekreacji, marketingu i komunikacji społecznej, zarządzania firmą oraz HR.
Innowacją jest też oferta studiów dla osób z ograniczonym dostępem do edukacji – mieszkańców małych miejscowości, osób z niepełnosprawnościami czy pracujących zawodowo. Nowoczesne platformy e-learningowe pozwalają dostosować ścieżkę edukacyjną do indywidualnych potrzeb i możliwości.

Wizyta studentów w ramach projektu Study Tours to Poland fot. Akademia Humanitas

Obsługa międzynarodowa

Humanitas dba o pełne wsparcie przyjeżdżających studentów i wykładowców: od zakwaterowania w akademikach i mieszkaniach profesorskich, przez dostęp do opieki zdrowotnej, aż po pomoc w sprawach formalnych – wizowych, ubezpieczeniowych i związanych z rozliczeniem mobilności. Uczelnia deklaruje równe traktowanie wszystkich uczestników mobilności oraz wdraża rozwiązania sprzyjające integracji międzykulturowej.
Szczególną rolę pełni tu kadra administracyjna – przygotowana kulturowo i językowo do obsługi studentów zagranicznych, a także aktywnie uczestnicząca w pozyskiwaniu środków unijnych i ministerialnych na działania rozwojowe.

Mobilność jako standard

AH nie tylko realizuje działania mobilnościowe, ale tworzy wokół nich spójny system organizacyjny. Umowy międzyuczelniane, katalogi przedmiotów, zasady rekrutacji, przygotowanie językowe i kulturowe, pełna transparentność dokumentacji – to wszystko sprawia, że udział w międzynarodowych projektach staje się realną szansą rozwoju zarówno dla studentów, jak i pracowników.
Uczelnia prowadzi monitoring efektów programów, analizuje losy zawodowe absolwentów i dostosowuje ofertę dydaktyczną do realnych wymagań rynku pracy – krajowego i międzynarodowego.

Z Europy do Sosnowca i z powrotem

Udział w programach Erasmus+ i rozwój sieci partnerstw pozwala studentom AH zdobyć doświadczenie akademickie w całej Europie. Równocześnie Humanitas zaprasza do Sosnowca wykładowców z uznanych uczelni zagranicznych, tworząc przestrzeń do wymiany idei, wspólnych projektów badawczych i naukowych.
Warto zaznaczyć, że uczelnia nie traktuje umiędzynarodowienia jako wyzwania jednorazowego, lecz jako proces ciągły, wpisany w codzienne funkcjonowanie instytucji.

Wnioski i perspektywy

Akademia Humanitas realizuje nowoczesną, zintegrowaną politykę umiędzynarodowienia, która przekłada się nie tylko na wzrost prestiżu uczelni, ale i na realne korzyści dla studentów, pracowników oraz partnerów instytucjonalnych. W świecie, w którym edukacja staje się coraz bardziej globalna, AH pokazuje, że polska uczelnia może być konkurencyjna, otwarta i innowacyjna.
Dzięki przemyślanej strategii, szerokiej sieci partnerstw i systemowemu podejściu do mobilności, Akademia Humanitas już dziś staje się częścią Europejskiego Obszaru Edukacyjnego. A wszystko wskazuje na to, że to dopiero początek tej międzynarodowej drogi.