16. FinTech & InsurTech Digital Congress: Rozwój branży InsurTech w Polsce – gdzie jesteśmy i dokąd zmierzamy?

Możliwość komentowania 16. FinTech & InsurTech Digital Congress: Rozwój branży InsurTech w Polsce – gdzie jesteśmy i dokąd zmierzamy? została wyłączona Aktualności, It

Rosnąca liczba cyberataków, wzmożona konkurencyjność, inflacja oraz coraz bardziej wymagający klienci wymuszają na sektorze ubezpieczeniowym wdrażanie nowych rozwiązań technologicznych na coraz większą skalę. Wykorzystując potencjał technologii takich jak Big Data, sztuczna inteligencja czy chmura obliczeniowa, firmy z branży InsurTech kładą nacisk na personalizację oferty ubezpieczeniowej, optymalizację procesów operacyjnych oraz integrację z innymi sektorami finansowymi w modelu embedded insurance. Celem jest tworzenie kompleksowych rozwiązań, które odpowiadają na potrzeby współczesnego konsumenta oraz zachodzące zmiany klimatyczne.

grafika materiały prasowe MMCPolska
grafika materiały prasowe MMCPolska

Na temat aktualnych trendów w rozwoju technologii sektora finansowego i ubezpieczeniowego będą dyskutować eksperci podczas 16. FinTech & InsurTech Digital Congress, który odbędzie się 2 grudnia b.r. w The Westin Warsaw Hotel w Warszawie.

Zapisy oraz szczegółowa agenda na https://fintechdigitalcongress.pl/program/

Trendy w InsurTech: współpraca z FinTech, cyfrowa transformacja i koncentracja na kliencie. 

W nadchodzących latach branżę InsurTech czeka szereg dynamicznych zmian związanych ze wzrostem cyberzagrożeń, szybko zmieniającymi się oczekiwaniami i potrzebami klientów, a także koniecznością zwiększenia efektywności systemów IT.  W rezultacie firmy ubezpieczeniowe będą zacieśniać współpracę z branżą FinTech, aby m.in. zoptymalizować koszty operacyjne, przyspieszyć procesy likwidacji szkód i poprawić doświadczenie klienta dzięki wykorzystaniu zaawansowanych narzędzi analitycznych i automatyzacji. Dlatego, coraz większą rolę w ubezpieczeniach będą odgrywać sztuczna inteligencja, Big Data, otwarte ekosystemy,  technologie bazujące na chmurze, a także otwarte interfejsy programowania aplikacji (API), które umożliwią bezproblemową integrację produktów ubezpieczeniowych z ofertą zewnętrznych partnerów. Co ważne, wspólnym mianownikiem zachodzącej transformacji cyfrowej w ubezpieczeniach jest „koncentracja na kliencie”, czyli budowanie strategii sprzedaży w oparciu o personalizację produktu oraz poprawę customer experience.  Przykładem takiego trendu jest rozwój elastycznych ubezpieczeń on-demand, które odpowiadają na konkretne, chwilowe potrzeby klientów. Współpraca z firmami FinTech pozwoli także tworzyć bardziej efektywne modele dystrybucji, które będą wspierały między innymi cyfrowe rozwiązania bancassurance i embedded insurance. Tego typu działania, oprócz zwiększenia efektywności operacyjnej, pozwolą ubezpieczycielom skuteczniej odpowiadać na wyzwania gospodarcze, klimatyczne oraz rosnące oczekiwania konsumentów.

Ewolucja produktów embeded finance.

Innowacje w obszarze embedded finance (finansów wbudowanych) stają się ważnym kierunkiem rozwoju sektora, oferując przedsiębiorstwom i konsumentom bezpośredni dostęp do usług finansowych w ramach jednego, zintegrowanego ekosystemu. Jak wskazuje raport Deloitte i Institute of International Finance „The ecosystem imperative Embedded finance: customer relationships and value web dynamic”, wartość tego rynku może osiągnąć nawet 7,2 biliona dolarów do 2030 roku, dzięki m.in. rosnącym inwestycjom ze strony fintechów i tradycyjnych instytucji finansowych. Główne trendy na rynku embeded finance to automatyzacja underwritingu za pomocą sztucznej inteligencji, ekspansja usług embedded finance na rynek B2B oraz konsolidacja podmiotów oferujących usługi wbudowane. Innowacje te odpowiadają na potrzeby klientów, którzy oczekują szybkości, wygody oraz dostępu do kompleksowych rozwiązań w jednym miejscu.

Jednak wdrożenie finansów wbudowanych wiąże się także z wyzwaniami regulacyjnymi. Firmy muszą zapewniać zgodność w zakresie bezpieczeństwa danych i unikać missellingu, czyli sprzedaży usług niewłaściwie dostosowanych do potrzeb klientów. Mimo to korzyści są znaczące – embedded finance umożliwia firmom nawiązywanie silniejszych relacji z klientami dzięki lepszemu customer experience. Dodatkowo, firmy mogą poszerzać zasięg swoich ofert, docierając do nowych segmentów rynku, a także generować dodatkowe strumienie przychodów dzięki współpracy z partnerami spoza sektora finansowego, takimi jak e-commerce, retail czy motoryzacja.

Technologie kształtujące przyszłość branży InsurTech.

Innowacje technologiczne stanowią katalizator dynamicznego rozwoju sektora ubezpieczeń. Nowe technologie pomagają ubezpieczycielom precyzyjniej oceniać ryzyko, tworzyć wysoce spersonalizowane produkty oraz zapewniać lepsze customer experience. Nie ma wątpliwości, że w nadchodzących latach branża InsurTech będzie korzystać na coraz większą skalę z takich rozwiązań jak sztuczna inteligencja, blockchain, internet rzeczy (IoT) czy chmura obliczeniowa.

Sztuczna inteligencja

Sztuczna inteligencja, dzięki zdolności do analizowania ogromnych zbiorów danych, umożliwia bardziej precyzyjne modelowanie ryzyka. Algorytmy AI już dziś są wykorzystywane do tworzenia zindywidualizowanych ofert, optymalizacji procesów underwritingu oraz wykrywania potencjalnych oszustw. Z kolei, chatboty i wirtualni asystenci  zapewniają klientom szybszą i bardziej efektywną obsługę. Przewiduje się, że rozwój sztucznej inteligencji umożliwi jeszcze dokładniejszą segmentację klientów na podstawie ich zachowań i preferencji, co przyczyni się do znacznego zwiększenia personalizacji ofert i dynamicznego dostosowywania warunków ubezpieczenia.

Blockchain

Blockchain dzięki swojej niezmienności i transparentności może znacząco usprawnić wiele procesów ubezpieczeniowych. Już teraz znajduje zastosowanie w zarządzaniu polisami, śledzeniu roszczeń oraz tworzeniu inteligentnych kontraktów. Zastosowanie technologii blockchain umożliwia tworzenie innowacyjnych produktów ubezpieczeniowych takich jak ubezpieczenia parametryczne, które są wyzwalane przez określone zdarzenia, np. zmiany warunków pogodowych.

Internet rzeczy (IoT)

Internet rzeczy (IoT) pozwala gromadzić duże ilości danych z urządzeń podłączonych do sieci w celu lepszego zarządzania ryzykiem, a w rezultacie tworzenie bardziej elastycznych i spersonalizowanych produktów ubezpieczeniowych.

Chmura obliczeniowa, big data i analityka predykcyjna

To kolejne technologie, które wpływają na transformację branży InsurTech. Dzięki nim firmy mogą skalować swoją działalność, optymalizować koszty oraz szybciej reagować na zmieniające się potrzeby rynku.

Nowe technologie w ubezpieczeniach a cyberbezpieczeństwo.

Wdrażanie nowych technologii w ubezpieczeniach niesie ze sobą istotne wyzwania w obszarze bezpieczeństwa. Priorytetem dla firm InsurTech powinny być: ochrona danych klientów, zabezpieczenie wrażliwych informacji biznesowych, zapobieganie przerwom w działalności, a także ochrona reputacji. Dlatego wraz z wdrażaniem nowych technologii w branży ubezpieczeniowej należy podjąć szereg konkretnych działań w zakresie technologii, procesów i polityki zarządzania bezpieczeństwem. Podstawą powinno być stosowanie zaawansowanych algorytmów szyfrowania zarówno w trakcie przechowywania, jak i transmisji danych. Ponadto, należy wdrożyć systemy monitorowania, które pozwalają na wykrywanie anomalii w czasie rzeczywistym. Z kolei, wykorzystanie sztucznej inteligencji do analizy wzorców zachowań użytkowników czy identyfikacji potencjalnych zagrożeń, takich jak phishing czy ataki DDoS, pozwolą na szybsze reagowanie i minimalizowanie skutków ataków. Firmy powinna także dbać o aktualizację oprogramowania, by eliminować luki w zabezpieczeniach, które mogłyby zostać wykorzystane przez cyberprzestępców.

Kolejnym ważnym krokiem jest inwestowanie w edukację pracowników oraz tworzenie kultury bezpieczeństwa w organizacji. Regularne szkolenia z zakresu zagrożeń cybernetycznych, procedur reagowania w przypadku incydentów, a także stosowanie dwustopniowej weryfikacji to ważne elementy minimalizujące ryzyko ataków. Dodatkowo, wdrożenie polityki zarządzania dostępem (IAM) z uwzględnieniem najmniejszych uprawnień jest istotne w kontekście zapewnienia, by tylko autoryzowane osoby miały dostęp do wrażliwych danych.

Z kolei w kontekście zapewnienia ciągłości procesów biznesowych, należy stworzyć i regularnie testować plany odzyskiwania danych po awarii (DRP) oraz plany awaryjne na wypadek kryzysów związanych z cyberzagrożeniami. Przy integracji aktywów cyfrowych z tradycyjnymi finansami, konieczne jest zapewnienie spójności pomiędzy systemami IT a regulacjami prawnymi, np. poprzez implementację odpowiednich środków zgodności (compliance) i audytów bezpieczeństwa, które zapewnią, że systemy InsurTech są nie tylko innowacyjne, ale również zgodne z wymogami ochrony prywatności i bezpieczeństwa danych. Integracja nowych technologii z tradycyjnymi finansami wymaga również stworzenia solidnej infrastruktury zabezpieczeń w chmurze, zarządzania ryzykiem związanym z dostawcami usług IT oraz stałej współpracy z zewnętrznymi ekspertami ds. cyberbezpieczeństwa, którzy mogą wprowadzać najnowsze rozwiązania ochrony.

źródło informacji: mmcpolska