20 września był ostatnim dniem targów Inter Charm w Kijowie. Największe wydarzenie branży kosmetycznej w Europie Wschodniej przyciągnęło blisko 2 tys. firm z Europy i Azji. Po ofercie ukraińskiej, chińskiej i koreańskiej, Polska jest tutaj najliczniej reprezentowana. Dolnośląska Agencja Współpracy Gospodarczej na targach zorganizowała regionalne stoisko naszego województwa. Przygotowała też spotkanie dla przedsiębiorców w Zagranicznym Biurze Handlowym Polskiej Ambasady w Kijowie.
Udział w targach jest elementem projektu realizowanego przez DAWG pn. „Zdobycie nowych rynków zbytu oraz budowanie rozpoznawalności marki Dolny Śląsk w kraju i za granicą”. Program operacyjny: RPO WD 2014-2020. Schemat 1.4. C Promocja oferty gospodarczej regionu na rynkach krajowych i międzynarodowych.
– Ukraina to bardzo interesujący rynek dla branży kosmetycznej. Trzeba jednak wiedzieć, że nie ma tu klasy średniej. Produkty muszą być zatem albo bardzo tanie, albo bardzo drogie – mówi Mariusz Sinior z DAWG. – Polska marka jest tu bardzo dobrze postrzegana, podobnie jak u nas niemiecka. Produkt z Polski oznacza
dobrą jakość i europejskość, co na tutejszym rynku jest ogromnym atutem – dodaje.
Na regionalnym stoisku naszego województwa swoją ofertę prezentowały Resibio ze Świdnicy, Purite i Technox z Wrocławia, Uzdrowisko Lądek -Długopole oraz Kosmed (Wrocław i Głubczyce). Świdnicki Organique, który również uczestniczył w wydarzeniu ma na Ukrainie swoje dwa sklepy. Obecny jest jednak głównie w hotelach i ośrodkach SPA. Firma rozwija się tutaj bardzo prężnie – Ukrainki, Rosjanki i Azjatki bardzo dużą wagę przywiązują do urody, dbania o ciało i twarz, w związku z czym chętnie wydają na ten cel nawet bardzo duże środki.
Duże zainteresowanie w Kijowie wzbudziła oferta Uzdrowiska Lądek-Długopole, które pod hasłem: „Wiekowy kurort, nowoczesne leczenie” prezentowało swoje linie dla kobiet i mężczyzn, bazujące na biosiarce i witaminach. Linie do włosów z naftą, czy produkty pielęgnacyjne dla matek i dzieci Kosmedu również przyciągały dystrybutorów.
– Z pomocą DAWG odbyłem wiele obiecujących rozmów. Naszą ofertę przedstawimy teraz indywidualnie zainteresowanym odbiorcom. Potrzebne będę pewne modyfikacje związane głownie z certyfikacją, jak również rejestracją produktu w unijnych instytucjach, ale to przełoży się na sprzedaż na rynku Ukrainy i krajów azjatyckich – mówi Zbigniew Leżański z firmy Kosmed.
– To nasze kolejne targi w jakich uczestniczymy w tym roku. Byłyśmy ostatnio w Bolonii i muszę przyznać, że Kijów przebił Włochy. Zaskoczył nas rozmiar wydarzenia, jak również jego wysoki poziom – mówi Anna Piwnicka w Cosmoderma. Dodaje że Ukraina to specyficzny rynek i firma chcąc tu wejść, będzie musiała mocno zrewidować swoja ofertę.
– DAWG zabrał nas na spotkanie z przedstawicielem ZBH w placówce w centrum Kijowa. Dzięki temu zdobyłyśmy wiele cennych, praktycznych informacji o tym rynku. Przyznaję, że wcześniej nawet nie wiedziałyśmy, że takie punkty istnieją, pomagają w znalezieniu parterów biznesowych, udostępniają pomieszczenia na spotkania i służą tak szerokim wsparciem – dodaje.
Na Ukrainie działa ok. 2,5 tysiąca polskich firm, głównie branży farmaceutycznej, meblarskiej, chemicznej i drzewnej. Jedną z największych fabryk, zatrudniającą ponad 1000 pracowników jest Cersanit.
– Ukraina to ponad 44 milionowa populacja. Średnie zarobki wynoszą ok. tysiąca złotych. Panuje tu dyktat pracownika – prawo pracy z 1971 roku nie daje przedsiębiorcy np. prawa do zwolnienia pracownika za picie alkoholu w pracy czy za kradzież. Brakuje tu także rąk do pracy, bowiem znaczna część Ukraińców wyjeżdża za granicę. Dla przykładu: tylko jeden z kilku polskich konsulatów wydaje dziennie aż 800 wiz. Znając jednak specyfikę tego rynku warto tu inwestować – przemysł na Ukrainie praktycznie nie istnieje, potrzeby są ogromne, a koszty pracy konkurencyjne – mówi Monika Jagielska -Mikłos z DAWG.
Polska dla Ukrainy jest drugim partnerem handlowym (po Rosji). Od 2017 roku eksport naszych towarów na Ukrainę wzrósł o 24 proc.
Najwięcej sprzedajemy tu artykułów spożywczych, rolniczych, motoryzacyjnych, wyposażenia łazienek, do tego też obuwie, odzież,
stal nierdzewną i elektronikę.
Źródło: DAWG