Ukraina atrakcyjna dla polskich firm kosmetycznych – ZDJĘCIA

Możliwość komentowania Ukraina atrakcyjna dla polskich firm kosmetycznych – ZDJĘCIA została wyłączona Aktualności, Biznes

20 września był ostatnim dniem targów Inter Charm w Kijowie. Największe wydarzenie branży  kosmetycznej w Europie  Wschodniej przyciągnęło blisko 2 tys. firm z Europy i Azji.  Po ofercie ukraińskiej, chińskiej i koreańskiej, Polska jest tutaj najliczniej reprezentowana.  Dolnośląska Agencja Współpracy Gospodarczej na targach zorganizowała regionalne stoisko  naszego województwa. Przygotowała też spotkanie dla przedsiębiorców w Zagranicznym Biurze  Handlowym Polskiej Ambasady w Kijowie.

Udział w targach jest elementem projektu realizowanego przez DAWG pn. „Zdobycie nowych rynków zbytu oraz budowanie rozpoznawalności marki  Dolny Śląsk  w kraju i za granicą”.  Program operacyjny: RPO WD 2014-2020. Schemat 1.4. C  Promocja oferty gospodarczej regionu na rynkach krajowych i międzynarodowych.

 Ukraina to bardzo interesujący rynek dla branży kosmetycznej. Trzeba jednak wiedzieć, że nie ma tu klasy średniej.  Produkty muszą być zatem albo bardzo tanie, albo bardzo drogie – mówi Mariusz Sinior z DAWG. – Polska marka jest tu bardzo dobrze postrzegana, podobnie jak u nas niemiecka. Produkt z Polski oznacza
dobrą jakość i europejskość, co na tutejszym rynku jest ogromnym atutem – dodaje.

Na regionalnym stoisku naszego województwa swoją ofertę prezentowały Resibio ze Świdnicy, Purite i Technox  z Wrocławia, Uzdrowisko Lądek -Długopole  oraz Kosmed (Wrocław i Głubczyce). Świdnicki Organique,  który również uczestniczył w wydarzeniu ma  na Ukrainie  swoje dwa sklepy. Obecny jest jednak  głównie w hotelach i ośrodkach SPA. Firma rozwija się tutaj bardzo prężnie – Ukrainki, Rosjanki  i Azjatki bardzo dużą  wagę przywiązują do urody,  dbania  o ciało i twarz, w związku z czym chętnie wydają na ten cel nawet bardzo duże środki.

 

Duże zainteresowanie w Kijowie wzbudziła oferta Uzdrowiska Lądek-Długopole, które pod hasłem:  „Wiekowy kurort, nowoczesne leczenie” prezentowało swoje linie dla kobiet i mężczyzn, bazujące na biosiarce i witaminach. Linie do włosów z naftą, czy produkty pielęgnacyjne dla matek i dzieci Kosmedu również przyciągały dystrybutorów.

– Z pomocą DAWG odbyłem wiele obiecujących rozmów. Naszą ofertę przedstawimy teraz indywidualnie  zainteresowanym odbiorcom. Potrzebne będę pewne modyfikacje związane głownie z certyfikacją, jak również  rejestracją  produktu w unijnych instytucjach,  ale to przełoży się na sprzedaż na rynku Ukrainy  i krajów azjatyckich – mówi Zbigniew Leżański  z firmy Kosmed.

 

– To nasze kolejne targi w jakich uczestniczymy w tym roku. Byłyśmy ostatnio w Bolonii i muszę przyznać, że Kijów  przebił Włochy. Zaskoczył nas rozmiar wydarzenia, jak również jego wysoki poziom – mówi Anna Piwnicka  w Cosmoderma. Dodaje że Ukraina to specyficzny rynek i firma chcąc tu wejść, będzie musiała  mocno zrewidować swoja ofertę.

 

– DAWG zabrał nas na spotkanie z przedstawicielem ZBH w placówce w centrum Kijowa. Dzięki temu zdobyłyśmy wiele  cennych, praktycznych informacji o tym rynku. Przyznaję, że wcześniej nawet nie wiedziałyśmy, że takie punkty istnieją, pomagają w znalezieniu parterów biznesowych, udostępniają pomieszczenia na spotkania i służą tak szerokim wsparciem – dodaje.

 

Na Ukrainie działa ok. 2,5 tysiąca polskich firm, głównie branży farmaceutycznej, meblarskiej, chemicznej i drzewnej. Jedną z największych fabryk,  zatrudniającą ponad 1000 pracowników jest Cersanit.

– Ukraina to ponad 44 milionowa populacja. Średnie zarobki wynoszą ok. tysiąca złotych. Panuje tu dyktat pracownika – prawo pracy z 1971 roku nie daje przedsiębiorcy np. prawa do zwolnienia pracownika za picie alkoholu w pracy czy  za kradzież. Brakuje tu także rąk do pracy, bowiem znaczna część  Ukraińców wyjeżdża za granicę.  Dla przykładu: tylko jeden z kilku polskich konsulatów wydaje dziennie aż 800 wiz.  Znając jednak specyfikę tego rynku  warto tu inwestować – przemysł na Ukrainie praktycznie nie istnieje, potrzeby są ogromne, a koszty pracy  konkurencyjne –  mówi Monika Jagielska -Mikłos z DAWG.

 

Polska dla Ukrainy jest drugim partnerem handlowym (po Rosji). Od 2017 roku eksport naszych towarów na Ukrainę wzrósł o 24 proc.
Najwięcej sprzedajemy tu artykułów spożywczych, rolniczych, motoryzacyjnych, wyposażenia łazienek, do tego też obuwie, odzież,
stal nierdzewną i elektronikę.

Źródło: DAWG