Rozmowa z posłem Krzysztofem Sitarskim
Jest Pan inicjatorem powstania Stowarzyszenia Polski Wodór. Jakie są podstawowe cele tego przedsięwzięcia?
Pracujemy nad zbiorczym raportem dla przemysłu wodorowego w Polsce przy udziale wszystkich podmiotów zaangażowanych w projekt Polska Wodorowa synchronizującego tożsame działania różnych firm, określenie potrzeb Polski i UE. Mówiąc wprost tworzymy Strategię Gospodarki Wodorowej w Polsce. Drugim elementem jest koordynowanie działań wszystkich interesariuszy technologii wodorowych. Kolejnym celem jest podjęcie starań i doprowadzenie do ustalenia statusu wodoru jako paliwa w ogniwach paliwowych (nie silnikach spalinowych), gwarancja zerowej akcyzy w dalszej perspektywie czasowej, wskazywanie istotnych obszarów wymagających sprawnych zmian w ustawodawstwie. Stowarzyszenie podnosi problem analityki wodoru w skali kraju , potrzebny jest nadzór nad całą siecią dystrybucji oraz niezależne laboratorium z ramienia RP, certyfikujące analitykę u producentów. Bardzo ważne są możliwości wytwarzania wodoru w oparciu o OZE, prace nad wysokotemperaturowymi elektrolizerami, wdrażanie „tradycyjnych układów” do wykorzystania w obiegu przesyłowym oraz prace nad wydajniejszymi i tańszymi ogniwami paliwowymi zarówno nisko jak i wysokotemperaturowymi. Finalnie pomagamy wskazywać źródła finansowania dla inicjatyw wodorowych, ważnym celem jest konsolidacja prawna pozwoleń na budowę infrastruktury wodorowej w transporcie, odpowiednie regulacje np. UDT. Nie zapominamy o rozwoju małej energetyki wodorowej.
Jakie zalety ma wodór dla zastosowania w gospodarce Polski? Czy istniejące technologie pozwalają na jego wykorzystanie?
Wodór jest najczystszym znanym paliwem w świecie, jest wytwarzany w różnych gałęziach przemysłu, ponadto cały świat idzie w kierunku energetyki odnawialnej wytwarzającej wodór, który może stanowić swoistego rodzaju magazyn energii. Obecnie znane są technologie wykorzystujące H2 w każdej dziedzinie transportu czy wytwarzania energii. Samochody, autobusy, ciężarówki, lokomotywy nawet drony zasilane wodorem świadczą o potencjale jaki niesie wykorzystanie H2. Statki o napędzie wodorowym – przyszłość transportu ma kolor błękitnego paliwa.
Co należy zrobić, żeby realnie zwiększyć wykorzystywanie wodoru w Polsce?
Ważne jest uświadamianie jaką szansę mamy w chwili obecnej, nie możemy tego przegapić bo świat ucieka. Wodorowy potencjał Polski jest szansą na wzmocnienie bezpieczeństwa energetycznego naszego kraju. Teraz podejmujemy wyzwanie by dać nową czystą technologię zeroemisyjnego transportu. Wprowadziłem wodór jako paliwo alternatywne poprawkami do ustawy z dn. 11.01.2018 roku dzięki czemu są możliwe działania wszystkich podmiotów w Polsce. Nadal należy uaktualniać obowiązujące przepisy by błękitne paliwo przyczyniło się do poprawy jakości powietrza, czystości środowiska oraz przyniosło korzyści dla ogółu społeczeństwa. Już teraz są realnie podejmowane inwestycje w rozwój technologii wodorowej. Zapraszam do wspólnego działania w Stowarzyszeniu Polski Wodór wszystkich patrzących w przyszłość polskiej energetyki.
Dziękuję za rozmowę,
rozmawiał Ryszard Żabiński