Tworzymy strategię gospodarki wodorowej w Polsce

Możliwość komentowania Tworzymy strategię gospodarki wodorowej w Polsce została wyłączona Aktualności, Inwestycje

Rozmowa z posłem Krzysztofem Sitarskim

Krzysztof Sitarski, inicjator powstania Stowarzy­szenia Polski Wodór

Jest Pan inicjatorem powstania Stowarzy­szenia Polski Wodór. Jakie są podstawowe cele tego przedsięwzięcia?

Pracujemy nad zbiorczym raportem dla przemysłu wodorowego w Polsce przy udziale wszystkich podmiotów zaangażowanych w projekt Polska Wodorowa synchronizującego tożsame działania różnych firm, określenie potrzeb Polski i UE. Mówiąc wprost tworzymy Strategię Gospodarki Wodorowej w Polsce. Drugim elementem jest koordynowanie działań wszystkich interesariuszy technologii wodo­rowych. Kolejnym celem jest podjęcie starań i doprowadzenie do ustalenia statusu wodoru jako paliwa w ogniwach paliwowych (nie silni­kach spalinowych), gwarancja zerowej akcyzy w dalszej perspektywie czasowej, wskazywanie istotnych obszarów wymagających sprawnych zmian w ustawodawstwie. Stowarzyszenie pod­nosi problem analityki wodoru w skali kraju , potrzebny jest nadzór nad całą siecią dystrybu­cji oraz niezależne laboratorium z ramienia RP, certyfikujące analitykę u producentów. Bardzo ważne są możliwości wytwarzania wodoru w oparciu o OZE, prace nad wysokotemperatu­rowymi elektrolizerami, wdrażanie „trady­cyjnych układów” do wykorzystania w obiegu przesyłowym oraz prace nad wydajniejszymi i tańszymi ogniwami paliwowymi zarówno nisko jak i wysokotemperaturowymi. Finalnie pomagamy wskazywać źródła finansowania dla inicjatyw wodorowych, ważnym celem jest konsolidacja prawna pozwoleń na budowę infrastruktury wodorowej w transporcie, odpo­wiednie regulacje np. UDT. Nie zapominamy o rozwoju małej energetyki wodorowej.

Jakie zalety ma wodór dla zastosowania w gospodarce Polski? Czy istniejące tech­nologie pozwalają na jego wykorzystanie?

Wodór jest najczystszym znanym paliwem w świecie, jest wytwarzany w różnych gałęziach przemysłu, ponadto cały świat idzie w kie­runku energetyki odnawialnej wytwarzającej wodór, który może stanowić swoistego rodzaju magazyn energii. Obecnie znane są techno­logie wykorzystujące H2 w każdej dziedzinie transportu czy wytwarzania energii. Samocho­dy, autobusy, ciężarówki, lokomotywy nawet drony zasilane wodorem świadczą o potencjale jaki niesie wykorzystanie H2. Statki o napędzie wodorowym – przyszłość transportu ma kolor błękitnego paliwa.
Co należy zrobić, żeby realnie zwiększyć wykorzystywanie wodoru w Polsce?
Ważne jest uświadamianie jaką szansę mamy w chwili obecnej, nie możemy tego przegapić bo świat ucieka. Wodorowy potencjał Polski jest szansą na wzmocnienie bezpieczeństwa energetycznego naszego kraju. Teraz podejmu­jemy wyzwanie by dać nową czystą technologię zeroemisyjnego transportu. Wprowadziłem wodór jako paliwo alternatywne poprawkami do ustawy z dn. 11.01.2018 roku dzięki czemu są możliwe działania wszystkich podmiotów w Polsce. Nadal należy uaktualniać obowiązu­jące przepisy by błękitne paliwo przyczyniło się do poprawy jakości powietrza, czystości środowiska oraz przyniosło korzyści dla ogółu społeczeństwa. Już teraz są realnie podejmowa­ne inwestycje w rozwój technologii wodorowej. Zapraszam do wspólnego działania w Stowa­rzyszeniu Polski Wodór wszystkich patrzących w przyszłość polskiej energetyki.

 

Dziękuję za rozmowę,

rozmawiał Ryszard Żabiński