Tunel, który połączy Uznam i Wolin przyspieszy rozwój Świnoujścia

Możliwość komentowania Tunel, który połączy Uznam i Wolin przyspieszy rozwój Świnoujścia została wyłączona Aktualności, Samorząd

Rozmowa z Januszem Żmurkiewiczem, prezydentem Świnoujścia

Jak zmieni się Świnoujście po wybudowaniu tunelu łączącego wyspy Uznam –Wolin?

Rozwiązanie sprawy stałego połączenia pomiędzy wyspami Uznam i Wolin ma podstawowe znaczenie i warunkuje prawidłowy rozwój wszystkich sfer funkcjonowania Miasta, w tym tych dwóch najważniejszych – gospodarki i turystyki.

Budowa tunelu pod Świną połączy układ drogowy wyspy Wolin z układem drogowym lewobrzeżnej części Świnoujścia na wyspie Uznam i strategiczną dla komunikacji krajowej drogą S3, a dalej A2 oraz na południe kraju A4. To także połączenie z siecią dróg po niemieckiej stronie wyspy. Tym samym tunel stałby się brakującym w tej chwili ogniwem transportowym w skali lokalnej, regionalnej i międzynarodowej.

Rezultatem realizacji tunelu  w pierwszej kolejności będzie znacząca oszczędność czasu dla kierowców i pasażerów prywatnych oraz dla transportu ciężarowego, wynikające wskutek powstania stałego połączenia. Oszczędności te będą skutkiem wyeliminowania istotnej bariery komunikacyjnej, jaką aktualnie stanowią połączenia promowej pomiędzy wyspami Wolin i Uznam.

Wyspiarskie położenie naszego miasta, powoduje konieczność częstych podróży jego mieszkańców na trasie: dom- praca – dom i w konsekwencji coraz większe obciążenie przeprawy promowej „Warszów”. Dotyczy to także pracujących w Świnoujściu mieszkańców okolicznych miejscowości, jak choćby Międzyzdrojów i Wolina – a których jest kilka tysięcy-i dla których – dzięki tunelowi i szybkiej możliwości przeprawiania się z jednej wyspy na drogą – Świnoujście byłoby jeszcze bardziej atrakcyjnym miejscem zatrudnienia.

Wzrost ruchu turystycznego i o charakterze biznesowym, a także ruchu ciężarowego i dostawczego pomiędzy Świnoujściem a resztą kraju, powoduje analogiczne zwiększenie obciążenia przeprawy promowej „Centrum”. Do tego należy dodać rosnący udział natężenia ruchu z terytorium Niemiec, w szczególności po wejściu Polski do strefy Schengen. Część tego ruchu poprzez przeprawę „Centrum” kieruje się w stronę środkowej i wschodniej części polskiego Pomorza.

To wszystko powoduje, że możliwości przewozowe obu przepraw promowych są bliskie wyczerpania, czego dowodem jest wydłużanie się czasu oczekiwania na przeprawę .Jest to szczególnie uciążliwe nie tylko w okresie letnim, ale także w pozostałych miesiącach roku.

Dość powiedzieć, że w sezonie letnim obie przeprawy, dziennie, obsługują ponad 10 tysięcy pojazdów.

Jakie są główne atuty Świnoujścia i czym przyciągacie nowych inwestorów?

Przez 70 lat mieszkańcy Świnoujścia, potrafili wykorzystać jego położenie oraz walory naturalne, odgruzowując i odbudowując ten piękny przedwojenny kurort, który dziś należy do najpiękniejszych na polskim wybrzeżu.

Analizując dane gospodarcze Świnoujścia, niektórzy nazywają je  44. zielonymi wyspami na tle mapy Polski. Te wskaźniki na pewno cieszą, pokazując, że Świnoujście utrzymując wysoki poziom działań inwestycyjnych i społecznych, jest silnym ośrodkiem gospodarczym w zachodniopomorskim regionie, o jednej z najniższych w kraju stóp bezrobocia, oscylującej w granicach 5 %.

Takich danych nie byłoby gdyby nie prywatni inwestorzy, którzy coraz chętniej lokują swoje interesy właśnie w Świnoujściu. Posiadają oni chociażby wymierne ulgi podatkowe. Oprócz strategicznego położenia miasto konsekwentnie inwestuje w infrastrukturę niezbędną do rozwoju biznesu. Miasto przygotowuje się do realizacji przedsięwzięcia pn. Centrum Usług „Mulnik”. Zadanie obejmować będzie rewitalizację powojskowych terenów w obszarze nabrzeży oraz Basenu Mulnik. W ramach tego projektu utworzona zostanie strefa inwestycyjna przeznaczona pod działalność usługową, produkcyjno-składową oraz portową. Planuje się przygotować tam tereny inwestycyjne (w tym media i drogi dojazdowe) przeznaczone m.in. dla przedsiębiorców, którzy w centrum Miasta prowadzą różnego typu uciążliwe dla sąsiedztwa niewielkie zakłady usługowo-produkcyjne. Utworzone Centrum Usług, „Mulnik” ma stworzyć szansę dla mikro, małych i średnich przedsiębiorstw na dalszy ich rozwój, ma też podnieść konkurencyjność oraz jakość i komfort pracy przedsiębiorców i zatrudnionych przez nich pracowników.

Priorytetem są jednak inwestycje typowo miejskie. Na potwierdzenie tych słów warto wymienić choćby Szpital Miejski, most łączący wyspy Wolin i Karsibór, port jachtowy, bazę rybacką, czy przebudowę centralnego układu komunikacyjnego miasta.

Świnoujście inwestuje w budownictwo komunalne, nie likwiduje się szkól i przedszkoli. Wręcz przeciwnie ,w przeciągu ostatnich lat liczba miejsc w przedszkolach wzrosła o ponad 200 miejsc, w żłobkach 30.Myślimy o przyszłości. Nowo powstające przedszkole  integracyjne przy ulicy Bydgoskiej całkowicie rozwiążę problem wychowania przedszkolnego.  Planujemy, aby przedszkola i żłobki były bezpłatne.

Od 2004 roku nastąpił zdecydowany wzrost wydatków inwestycyjnych. O ile, przykładowo, w 2000 roku wyniósł on 3, 6 mln złotych, w 2002 – 6, 9 mln, to w 2004 roku osiągnął pułap 13 mln złotych. W tym roku na inwestycje zostanie wydanych ponad 100 milionów złotych.    Ponad 98 % obszaru miasta objęte jest aktualnymi planami zagospodarowania.  Miasto zakończyło prace nad planem zagospodarowania najatrakcyjniejszej, z punktu widzenia inwestorów z branży turystycznej, dzielnicy nadmorskiej. Dzięki temu powstają nowoczesne ośrodki sanatoryjne, hotelowe, konferencyjne. Jedna z najbardziej znanych na rynku branży turystycznej spółek –  Zdrojowa Invest – realizuje budowę największego nad Bałtykiem kompleksu  turystycznego Baltic Park Molo, w skład którego wejdą hotele pięcio- i czterogwiazdkowe, którego operatorem będzie Radisson Blue  oraz najdłuższe w Polsce molo,

W nowych ośrodkach odbywa się jedno z największych międzynarodowych spotkań gospodarczych – Baltic Bussines Forum

Przez ostatnią dekadę miasto postanowiło ułatwić życie nie tylko mieszkańcom i turystom, ale zainwestowało też w przyjazny klimat dla inwestycji. Za te działania Świnoujście pięciokrotnie zdobyło tytuł Laureata w rankingu Innowacyjny Samorząd. Tak wysoką lokatę zapewniło szereg wcześniejszych działań miasta, jak choćby dostęp do internetu, możliwość załatwienia spraw za pomocą poczty elektronicznej, platform mobilnych,  ilość sprzętu komputerowego w szkołach, nowe rozwiązania infrastrukturalne, komunikacyjne, powołanie wydziału obsługi inwestorów,korzystanie  przy doskonaleniu umiejętności pracowników z platform e-learningowych. W Świnoujściu funkcjonuje  najszybszy Internet szerokopasmowy w Polsce.

Jeżeli dołożymy do tego, zdobycie po raz dwunasty  z rzędu, jako jedyne miasto w Polsce, międzynarodowego symbolu Błękitnej Flagi,można śmiało powiedzieć, że turyści i goście wypoczywający w naszym mieście doceniają wysiłek i pracę lokalnego samorządu włożoną w rozwój infrastruktury turystycznej i komunalnej – mam tu na myśli chociażby otwarcie linii kolejowej UBB, łączącej polskie i niemieckie uzdrowiska, pierwszą w Polsce plażę dla zwierząt, nowe obiekty sportowe, zjazdy dla osób niepełnosprawnych, natryski i toalety na plaży przystosowane dla potrzeb osób niepełnosprawnych, internetowy i komórkowy podgląd przepraw promowych, bezprzewodowy dostęp do internetu, nowe szlaki turystyczne- piesze, kajakowe i rowerowe.

Miasto jest też rajem dla turystów rowerowych, uzyskując  miano „ Gminy Przyjaznej Rowerzystom”. Jest w pełni skomunikowana z niemiecką częścią wyspy uznam, najdłuższą w Europie transgraniczna ścieżką rowerową. Posiada ponad 30 kilometrów wewnątrzmiejskich ścieżek rowerowych i 118 kilometrów oznakowanych szlaków rowerowych.

Powstał polsko niemiecki system wypożyczalni rowerów, obejmujący około 20 punktów samodzielnego ( za pośrednictwem kodów SMS) wypożyczenia rowerów, zlokalizowanych po polskiej i niemieckiej części wyspy Uznam.Pojazdy można wypożyczyć w każdym punkcie i przykładowo, jeżeli ktoś się zmęczy oddać w innym, zarówno po polskiej ,jak i niemieckiej stronie wyspy i powrócić do domu transgraniczną kolejką uzdrowiskową.

W Świnoujściu jako jedynym mieście w województwie zachodniopomorskim jeżdżą taksówki o napędzie elektrycznym. Rozwija się sieć stacji ładowania pojazdów  z tym napędem.

Wszystkie dzieci w wieku szkolnym mogą korzystać z komunikacji publicznej bezpłatnie.

 Jakie cechy samorządowca uważa Pan za najważniejsze ?

Trudność sprawowania urzędu prezydenta polega przede wszystkim na ogromnej odpowiedzialności za podejmowane decyzje, często, w opinii publicznej, niepopularne.

Zawsze odczuwam niedosyt, gdy nie mogę, działając zgodnie z literą prawa, rozwiązać problemu, wydawałoby się drobnego, ale często ważnego dla mieszkańca czy gościa Świnoujścia. Moim niezaprzeczalnym atutem jest to, że nigdy nie okłamuję ludzi, obiecując im pozytywne załatwienie sprawy, wiedząc, że tak po prostu nie będzie.

Ludziom, którzy obdarzyli nas mandatem zaufania trzeba mówić prawdę, także podczas kampanii wyborczej. Nie ma wówczas obaw negatywnej weryfikacji kadencji czy braku absolutorium.

Za jedno z podstawowych uwarunkowań sukcesu uważam właściwy dobór współpracowników, oparty nie na partykularyzmie, ale na rzetelnej wiedzy i chęci działania dla dobra lokalnej społeczności.

Nie obawiam się zatrudniać ludzi młodych, wykształconych, posiadających świeże spojrzenie na otaczająca nas rzeczywistość społeczną i gospodarczą. Bardzo cenię sobie współczesne kobiety; w gronie kadry kierowniczej urzędu miasta i podległych mu jednostek stanowią zdecydowaną większość.

Dobry samorządowiec powinien stanowić wzór do naśladowania; musi poważnie traktować swoje obowiązki, stale podnosić wiedzę fachową, być komunikatywnym, rzeczowym, umieć spojrzeć na problemy miasta przez pryzmat potrzeb jego mieszkańców. Nie wolno nam roztrwonić ogromnego kredytu zaufania, jakim nas obdarzono.