SWGK o regulacjach podatkowych

Możliwość komentowania SWGK o regulacjach podatkowych została wyłączona Aktualności, Prawo i Podatki

Aktualne efekty prac resortu finansów w obszarze cen transferowych dotyczą wyjaśnienia wątpliwości podatników, wynikających głównie ze zmienionych i obowiązujących od dnia 1 stycznia 2017 roku nowych regulacji podatkowych w tym zakresie, a także wprowadzają uproszczenia w zakresie terminów sporządzenia dokumentacji podatkowych i zawierania uprzednich porozumień cenowych.

Projekt rozporządzania o przedłużeniu terminów na przygotowanie dokumentacji cen transferowych, złożenia oświadczenia o ich sporządzeniu i przekazania do właściwego urzędu skarbowego formularzy CIT TP i PIT TP.

Problemy podatników związane z realizacją nowych obowiązków nałożonych na nich od 1 stycznia  2017 roku zostały dostrzeżone przez Ministerstwo Finansów, które przygotowało rozporządzenie przedłużające terminy na przygotowanie dokumentacji cen transferowych oraz formularzy CIT TP i PIT TP. Ze względu na ważny interes podatników, kierując się zasadą uproszczenia systemu podatkowego, resort podjął opisywane prace legislacyjne.

Pierwotny termin zakładał przygotowanie dokumentacji cen transferowych i formularzy CIT TP/PIT TP do końca marca 2018 roku, co zbiegało się w czasie z szeregiem innych obowiązków podatników, w tym m.in. z obowiązkiem sporządzenia sprawozdania finansowego oraz rocznego zeznania podatkowego. Nowy termin ma ułatwić podatnikom rzetelne przygotowanie powyższych dokumentów. Termin na sporządzenie dokumentacji podatkowych oraz na złożenie formularzy CIT TP/PIT TP zostanie według projektu rozporządzenia wydłużony do końca września 2018 roku.

Nowy, wydłużony termin ma wynieść 9 miesięcy od zakończenia roku podatkowego (obecnie jest to termin do złożenia zeznania rocznego) i dotyczyć będzie również obowiązku za rok podatkowy 2017.

Uproszczona procedura APA dla usług niematerialnych objętych limitem w zakresie kosztów uzyskania przychodów

Zgodnie z informacją zamieszczoną na stronie internetowej Ministerstwa Finansów, resort planuje modyfikacje przepisów Ordynacji podatkowej w związku z pracami nad wprowadzeniem nowej procedury zawierania uprzednich porozumień cenowych. Przedmiotowa procedura miałaby dotyczyć usług niematerialnych, objętych limitem wskazanym w obowiązującym od 1 stycznia 2018 roku art. 15e ustawy o CIT. Procedura ta miałaby być tańsza dla przedsiębiorcy oraz mieć mniej sformalizowany charakter niż standardowa procedura w zakresie APA.

Celem APA jest uproszczenie zasad rozliczeń pomiędzy podmiotami powiązanymi. W Polsce uprzednie porozumienia cenowe nie są jeszcze popularne. W związku z uproszczeniem procedury można spodziewać się wzrostu zainteresowania podatników takim rozwiązaniem.

Interpretacja ogólna Ministra Finansów w zakresie progów dotyczących obowiązku sporządzenia dokumentacji podatkowej cen transferowych

24 stycznia 2018 roku Minister Finansów wydał interpretację ogólną (nr DCT.8201.1.2018DCT.8201.1.2018) dotyczącą interpretacji przepisów o cenach transferowych, obowiązujących od 1 stycznia 2017 roku. W interpretacji odniesiono się do kwestii dotyczących:

1) sposobu ustalenia progów dokumentacyjnych dla transakcji jednego rodzaju / innych zdarzeń jednego rodzaju;

2) sposobu ustalenia progów dokumentacyjnych dla transakcji zawieranych z różnymi podmiotami powiązanymi;

3) obowiązku sporządzania dokumentacji podatkowej;

4) ustalenia transakcji jednego rodzaju.

Przedmiotowa interpretacja porusza kilka istotnych w aspekcie praktycznym zagadnień, w tym m.in. kwestię dotyczącą grupowania transakcji i określania, jakie czynniki wpływają na ustalenie, iż dane transakcje powinny być kwalifikowane jako transakcje jednego rodzaju.

Interpretacja ogólna nie określa jednak precyzyjnie sposobu grupowania transakcji i zakresu transakcji jednego rodzaju.

Okres właściwy dla ustalenia obowiązku dokumentacyjnego w spółce osobowej – Odpowiedź Ministra Finansów na interpelację poselską nr 18591

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Paweł Gruza w dniu 7 lutego 2018 roku udzielił odpowiedzi na interpelację poselską nr 18591, odnoszącą się do kwestii, jaki okres powinny przyjąć spółki osobowe dla ustalenia obowiązku dokumentacyjnego.

Zgodnie z art. 9a 1f ustawy o CIT, obowiązek sporządzania dokumentacji dotyczącej cen transferowych obciąża m.in. spółki niebędące podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych. Wątpliwości autora interpelacji wzbudził okres, do którego należałoby odnosić limity kwotowe przychodów i kosztów oraz transakcji mających istotny wpływ, po których przekroczeniu spółki takie obowiązane są sporządzać dokumentację podatkową w przypadku, gdyby wspólnikami wspomnianych spółek byli podatnicy, których lata podatkowe byłyby różne. Zdaniem pytającego, punktem odniesienia powinien być tu rok obrotowy spółki niebędącej podatnikiem, której transakcji miałaby dotyczyć dokumentacja.

Przedstawiciel Ministerstwa Finansów w odniesieniu do przedmiotowej kwestii wskazał, że zgodnie z art. 9a ust. 1f ustawy o CIT, w przypadku podatników uzyskujących przychody z udziału w spółce niebędącej osobą prawną, jeżeli spółka niebędąca osobą prawną dokonuje transakcji lub innych zdarzeń, o których  mowa w art. 9a ust. 1 pkt 1, spełnienie warunku prowadzenia ksiąg rachunkowych i limit przychodów lub  kosztów, o których mowa w przywołanym przepisie, ustala się dla  tej spółki. Zdaniem Resortu, z literalnego brzmienia tego przepisu wprost wynika, że limit przychodów lub kosztów spółki niebędącej osoba prawną „ustala się dla tej spółki”, a zatem nie dla podatników uzyskujących przychody z udziału w  spółce niebędącej osobą prawną. Konsekwentnie przepis ten odnosi się także do wymiaru czasowego ustalania przychodów lub kosztów, tj. w przypadku spółki niebędącej osobą prawną – roku obrotowego.

W ocenie Ministerstwa Finansów, ze względu na to, że spółka niebędąca osobą prawną nie ma roku  podatkowego, odpowiednim punktem odniesienia w tym przypadku  powinien być rok obrotowy w rozumieniu przepisów o rachunkowości. Potwierdza to także wykładnia systemowa, gdyż zarówno przepisy odnoszące się do obowiązku sporządzenia analizy porównawczej, jak i dokumentacji grupowej, w przypadku spółek niebędących osobą prawną, odnoszą się do  roku obrotowego w rozumieniu  przepisów o rachunkowości.

Ministerstwo Finansów słusznie uznało, iż punktem  odniesienia w przedmiotowym przypadku powinien być rok obrotowy spółki niebędącej podatnikiem. Omawiana odpowiedź na interpelacja, pomimo, iż nie ma mocy wiążącej dla organów podatkowych, na pewno będzie stanowić istotną wskazówkę interpretacyjną zarówno dla przedstawicieli aparatu skarbowego jak i dla podatników, którzy mogli mieć wątpliwości w zakresie ustalenia, jaki okres powinien zostać uwzględniony dla określenia obowiązku dokumentacyjnego. Co do zasady bowiem, pojęcie roku podatkowego funkcjonuje jedynie w odniesieniu do podatników, zaś spółki osobowe takimi podatnikami nie są. Mają one bowiem charakter transparentny (opodatkowanie następuje nie na poziomie spółki lecz jej wspólników). Komentowana odpowiedź na interpelację poselską potwierdza, iż zastosowanie znajdzie w takim przypadku rok obrotowy spółki osobowej.

Najnowsze efekty prac resortu finansów w obszarze cen transferowych znajdą swoje praktyczne zastosowanie przez podatników. Szczególnie interesująca dla polskich przedsiębiorców może okazać się uproszczona procedura zawierania uprzednich porozumień cenowych dla istotnych transakcji niematerialnych pomiędzy podmiotami powiązanymi.

Należy zwrócić uwagę, że na rynku dostępne są narzędzia informatyczne, wpierające proces dokumentacyjny. Transfer Pricing Manager (TPM) to zaawansowany program do kompleksowego zarządzania procesem sporządzania dokumentacji podatkowych.

Program jest innowacyjnym i unikatowym rozwiązaniem informatycznym, które  powstało z myślą o grupach kapitałowych oraz o podmiotach, które corocznie dokonują wielu transakcji z podmiotami powiązanymi.

Program Transfer Pricing Manager:

      • ułatwia zarządzanie przygotowaniem dokumentacji cen transferowych: od identyfikacji transakcji, przez zebranie i analizę danych, aż po sporządzenie dokumentacji podatkowych

      • pozwala na znaczną automatyzację przygotowania dokumentacji dzięki opcjom tworzenia dokumentacji „czasowych” (dla kolejnych lat) oraz „lustrzanych” (dla drugiej strony transakcji);

      • funkcja tworzenia wersji „lustrzanych” dodatkowo zapewnia spójność dokumentacji sporządzanych w ramach grupy,

      • umożliwia koordynację pracy zespołu odpowiedzialnego za sporządzanie dokumentacji – poprzez moduł zarządzania zadaniami

      • pozwala na przechowywanie w bazie danych gotowych dokumentacji oraz wszystkich załączników (umów, porozumień, analiz i danych rynkowych) w dowolnym formacie (pliki PDF, JPG, pliki pakietu Microsoft Office)

      • posiada opcję integracji z systemami F-K i ERP Klienta, co pozwala na zautomatyzowanie identyfikacji transakcji, do których należy sporządzić dokumentacje

      • dostępny jest także z interfejsem w języku angielskim, niemieckim i włoskim

      • dostosowany jest do aktualnych wymogów polskiego ustawodawstwa i zgodny z wytycznymi OECD w zakresie cen transferowych