Rozwój siatki połączeń Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej

Możliwość komentowania Rozwój siatki połączeń Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej została wyłączona Aktualności, firma tygodnia

Z prezesem Januszem Malinowskim rozmawia Ryszard Żabiński

Łódzka kolek aglomeracyjna baner

Uczestniczył Pan w II Kongresie Kolejowym w Warszawie. Proszę ocenić merytoryczna wartość tego wydarzenia. Jakie ma ono znaczenie dla branży kolejowej?

Kongres Kolejowy jest jednym z najważniejszych wydarzeń dla branży kolejowej. Przedstawiony został zakres inwestycji obejmujący infrastrukturę, tabor,
dworce, przewozy pasażerskie i towarowe. Obecne nakłady inwestycyjne są najwyższe w historii polskiej kolei i bardzo ważne jest, aby te środki wydatkować efektywnie.

W 2019 roku, z przejazdów Łódzką Koleją Aglomeracyjną skorzystało ponad 6 mln pasażerów, o 27 % więcej niż w 2018 roku. Jakie najważniejsze działania firmy zdecydowały o tym sukcesie?

Wzmocnienie poolu taborowego pozwoliło na rozwój siatki połączeń i zwiększenie częstotliwości kursowania pociągów. Dodatkowo zastosowaliśmy, na skalę nie stosowaną dotąd w kraju, integrację różnych środków transportu. Zintegrowane zostały rozkłady jazdy przewoźników kolejowych i autobusowych oraz wprowadzono jeden zintegrowany bilet na przejazd, dzięki czemu podróż jest o około 20 % tańsza. Od września 2019 roku zintegrowaniem objęte zostały połączenia obsługiwane przez PKS Sieradz, PKS Skierniewice, PKS Łęczyca, a od grudnia 2019 roku przez PKS Tomaszów Mazowiecki, w tym 36 autobusowych linii komunikacyjnych, których organizatorem jest Samorząd Województwa Łódzkiego. W aglomeracji łódzkiej, wzajemnie honorowane są bilety pomiędzy wszystkimi przewoźnikami kolejowymi tj. PKP Intercity, Przewozy Regionalne i ŁKA.
Natomiast, w granicach administracyjnych miasta Łodzi, przewozy kolejowe zintegrowane zostały z komunikacją miejską. Ponadto sukcesywnie rozwijamy sieć sprzedaży biletów. Właśnie dzięki takim działaniom liczba pasażerów korzystających z usług ŁKA stale rośnie.

Łódzki przewoźnik, jako pierwszy otrzymał flagowy produkt nowosądeckiego producenta NEWAG S.A. – pociąg Impuls II generacji. Czym wyróżnia się ten pociąg?

Impuls II jest pociągiem najnowszej generacji. Charakteryzuje się mniejszą masą, niższym zużyciem energii, większą pojemnością i niezawodnością sięgającą 99%. Pociągi osiągają prędkość eksploatacyjną do 160 km/h. Liczba miejsc siedzących w każdym składzie to 160, w tym 154 stałe. Wyposażono go we wszystko, co powinien posiadać nowoczesny skład, m.in. klimatyzację, gniazdka elektryczne i USB, monitory, nowoczesny system informacji pasażerskiej, biletomaty, bezpłatne wifi oraz miejsca na rowery, wózki inwalidzkie i dziecięce. Bezpieczeństwo i komfort podróży zapewniają znajdujące się w pociągu defibrylatory, pętle indukcyjne, numerowane miejsca, stoliki podokienne w układzie foteli vis a vis oraz strefa dziecięca ze stołem z nadrukiem gry planszowej i kostką do gry.

Jakim obecnie taborem dysponuje Łódzka Kolej Aglomeracyjna? Jakie są możliwości firmy w zakresie tworzenie nowych połączeń i zwiększenia częstotliwości kursowania pociągów?

Łódzka Kolej Aglomeracyjna obecnie posiada 34 pociągi, tj. 20 pojazdów typu FLIRT firmy Stadler Polska oraz 14 pojazdów Impuls2 firmy Newag S.A. Jednak, przy stale rosnącej frekwencji w pociągach, koniecznością stało się zwiększenie liczby miejsc. Odpowiadając na potrzeby rynku, Spółka podpisała z firmą Stadler Polska umowę na rozbudowę dziesięciu dwuczłonowych elektrycznych pojazdów typu FLIRT o dodatkowy, trzeci człon, w ramach projektu „Budowa Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej Etap III”. Długość dodatkowego przedziału pasażerskiego wyniesie 16 metrów, a całego rozbudowanego pojazdu 64 metry. W członie znajdzie się 66 miejsc siedzących i dwie pary drzwi. Wyposażony zostanie w klimatyzację, wifi, gniazdka elektryczne i urządzenia
bezpieczeństwa, zgodnie ze standardem obecnych pociągów FLIRT. Dzięki inwestycji liczba miejsc siedzących w pojazdach zwiększy się ze 120 do 186. Realizację projektu umożliwiło wsparcie z Regionalnego Projektu Operacyjnego WŁ. W połowie 2020 roku ŁKA przekaże do rozbudowy producentowi pierwszy pojazd. Rozbudowa pozostałych Flirtów będzie realizowana sukcesywnie do końca 2021 roku.

ŁKA na zamówienie organizatora przewozów, Samorządu Województwa Łódzkiego, w grudniu 2019 roku zwiększyła liczbę połączeń o 32 %, z 241 do 330 pociągów w dobie. W marcu 2019 r. zostały uruchomione przewozy na liniach – z Łodzi do Piotrkowa Trybunalskiego i Radomska oraz do Tomaszowa Mazowieckiego.
Wraz z nowym rocznym rozkładem jazdy 2019/2020, łódzka kolej rozpoczęła obsługę nowych relacji oraz zwiększyła liczbę dotychczasowych połączeń. Zostały uruchomione nowe relacje Zgierz – Łódź Chojny – Łódź Widzew przez Łódź Olechów Wiadukt oraz Skierniewice – Kutno.
Od 14 czerwca br., czyli od wprowadzenia aktualizacji rocznego rozkładu jazdy, zostaną uruchomione połączenia kolejowe do Drzewicy, obszaru województwa łódzkiego, który był do tej pory wykluczony komunikacyjnie.