Reaktywacja Jedwabnego Szlaku wielką szansą dla polskich eksporterów

Możliwość komentowania Reaktywacja Jedwabnego Szlaku wielką szansą dla polskich eksporterów została wyłączona Aktualności, Polski Kapitał

forum chinskie

W Polsce, w dniach 19-21 czerwca z oficjalną wizytą przebywa Prezydent Chińskiej Republiki Ludowej Xi Jinping. Wizyta ma gospodarczy charakter. Chińską parę prezydencką powitał Prezydent RP Andrzej Duda i Pierwsza Dama Agata Kornhauser-Duda.

W spotkaniach bierze też udział wicepremier Mateusz Morawiecki oraz wiceministrowie rozwoju: Radosław Domagalski oraz Adam Hamryszczak. Ministerstwo Rozwoju wspólnie z podległymi agencjami (Polską Agencją informacji i Inwestycji Zagranicznych, Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości) oraz Ministerstwem Spraw Zagranicznych koordynuje następujące wydarzenia.

  • 20 czerwca Polsko-Chińskie Forum Biznesowe z udziałem wiceministra Radosława Domagalskiego
  • 20 czerwca IV Forum Regionalne Polska-Chiny z udziałem wiceministra Adama Hamryszczaka
  • 20 czerwca Forum Jedwabnego Szlaku 2016. W ceremoni otwarcia będzie uczestniczył wicepremier Mateusz Morawiecki
  • 21 czerwca, dyskusja panelowa poświęcona promocji zrównoważonego rozwoju
  • 21 czerwca, zakończenie Forum Jedwabnego Szlaku

W przeszłości jedwabny szlak był najważniejszym na świecie szlakiem handlowym, łączącym Chiny z Europą. Miał długość ponad 6000 kilometrów. Obecnie Chiny starają się go odtworzyć przy pomocy sieci szybkich kolei, autostrad, portów morskich, rozbudowy infrastruktury informatycznej. Chodzi o ścisłe handlowe połączenie wybrzeży Pacyfiku z zachodnią Europą. Ideę reaktywacji Jedwabnego Szlaku ogłosił w 2013 roku prezydent Xi Jinping.

Polska znajduje się w strategicznym miejscu Jedwabnego Szlaku i może w tym projekcie odegrać bardzo ważną rolę. Jest to również wielka szansa dla polskich przedsiębiorstw, które mogą znacznie zwiększyć eksport do Chin. Jest to możliwe zwłaszcza teraz, gdy gospodarka chińska dokonuje strategicznej zmiany jeśli chodzi o czynniki wzrostu gospodarczego. Do tej pory motorem wzrostu PKB Chin były inwestycje w gospodarkę, teraz takim motorem ma się stawać w coraz większym stopniu konsumpcja.

Produkty z Europy są postrzegane przez Chińczyków jako bardzo dobre jakościowo. Z drugiej strony, ekspansja na chińskim rynku jest bardzo trudna. Udała się ona tylko nielicznym polskim przedsiębiorstwom. Wśród nich można wymienić Selenę z Wrocławia, czołowego w świecie producenta piany montażowej do budownictwa i chemii budowlanej.

Fot. Ministerstwo Rozwoju