Przedsiębiorcy za mało korzystają z chmur obliczeniowych

Możliwość komentowania Przedsiębiorcy za mało korzystają z chmur obliczeniowych została wyłączona Aktualności, It

W ciągu najbliższych trzech lat dominującym trendem technologicznym na całym świecie będzie wykorzystanie chmur obliczeniowych, w szczególności w połączeniu z platformami i aplikacjami mobilnymi. Systematycznie rośnie też rola internetu rzeczy, analizy danych i inżynierii biomedycznej wraz „cyfrowymi” rozwiązaniami zdrowotnymi. W Europie natomiast największe znaczenie ma rozwój druku 3D.

Jak wynika z globalnego badania KPMG, przeprowadzonego wśród ponad 800 liderów technologii i biznesu, nadal największe znaczenie mają chmury obliczeniowe i rozwiązania mobilne zarówno dla indywidualnych konsumentów, jak i dla biznesu.

Jednak ich przewaga nad pozostałymi nowymi technologiami zmniejszyła się kolejny rok z rzędu. Kluczową rolę chmur obliczeniowych wskazało 14% respondentów, natomiast znaczenie platform i aplikacji mobilnych, jako technologii przełomowych dla przemysłu, konsumentów i tworzenia nowych modeli biznesowych wskazywało 9% respondentów.

Istotne znaczenie mają też takie rozwiązania technologiczne, jak internet rzeczy (9%), analizy danych (9%), inżynieria biomedyczna wraz z cyfrowymi rozwiązaniami medycznymi, druk 3D (7%) oraz rozwiązania związane z cyberbezpieczeństwem, czyli poprawiające bezpieczeństwo danych w świecie cyfrowym (6%).

 – Blisko połowa Polaków korzysta z mobilnego internetu i poświęca coraz więcej czasu na interakcje w świecie cyfrowym – mówi Jerzy Kalinowski, partner, szef grupy doradczej w sektorze nowych technologii, telekomunikacji i mediów w KPMG w Polsce i w Europie Środkowo-Wschodniej.

– Polscy konsumenci chętnie korzystają z aplikacji i rozwiązań do przechowywania własnych danych (e-maile, zdjęcia, kalendarz, muzyka itp.), umieszczonych w chmurach obliczeniowych. Wciąż w bardzo ograniczonym stopniu możliwości chmur obliczeniowych wykorzystują przedsiębiorcy i administracja publiczna.

 W Europie druk 3D to najważniejszy trend technologiczny

Zdaniem menedżerów, którzy wzięli udział w badaniu KPMG, spośród wszystkich technologii cyfrowych w Europie największe znaczenie ma druk 3D (12% wskazań). Drukarki trójwymiarowe, bazujące na możliwości przestrzennego wydruku przedmiotów za pomocą bardzo cienkich warstw różnych materiałów (np. polimerów, papieru, plastiku, metali, żywic czy gumy), są postrzegane w Europie jako narzędzia do bardzo szybkiej produkcji prototypów oraz urządzeń w bardzo małych seriach, a także do natychmiastowego „odtworzenia“ specjalizowanych części.

Stale rosnąca popularność druku 3D to dobra wiadomość dla Polski. Zaawansowane drukarki trójwymiarowe to jeden z obszarów technologii, w którym innowacyjność polskich przedsiębiorców jest dostrzegana także poza granicami naszego kraju – komentuje Jerzy Kalinowski, partner, szef grupy doradczej w sektorze nowych technologii, telekomunikacji i mediów w KPMG w Polsce i w Europie Środkowo-Wschodniej.

Chcemy mieszkać w inteligentnych domach

Jak wynika z badania KPMG, największe korzyści dla konsumentów w zakresie nowych technologii wynikają z wprowadzenia rozwiązań inteligentnego domu (np. sterowanie urządzeniami AGD, domowym centrum rozrywki, systemem alarmowym, optymalizacją wykorzystania energii elektrycznej itp.). Ważne są również możliwości wykorzystania w czasie rzeczywistym „inteligentnie“ przetworzonych danych (np. informacji nt. własnego zdrowia). Respondenci wskazują także na poprawę produktywności konsumentów dzięki wykorzystaniu takich rozwiązań, jak mobilne aplikacje, internet rzeczy czy inteligentnych urządzeń lub czujników umieszczonych w ubraniach (ang.wearables).

Jako główną barierę do szybszego przyjmowania nowych rozwiązań technologicznych respondenci wskazują aspekt bezpieczeństwa i ochrony danych osobowych. Konsumentów zniechęcają też niezrozumiałe mechanizmy opłat za nowoczesne usługi cyfrowe, problemy z integracją technologii od różnych dostawców, a także niedostatki infrastruktury technicznej umożliwiającej dostęp do tych usług.

– Wygoda konsumencka jest głównym czynnikiem sprzyjającym wykorzystaniu wszystkich nowinek technologicznych. – mówi Jerzy Kalinowski, partner, szef grupy doradczej w sektorze nowych technologii, telekomunikacji i mediów w KPMG w Polsce i w Europie Środkowo-Wschodniej. Rozwiązania, które nie dają człowiekowi żadnych korzyści szybko wypadają z rynku. Cyfrowi konsumenci są coraz lepiej wyedukowani i nie dziwi fakt, że 22% respondentów wskazuje na bezpieczeństwo danych jako główną barierę dla szybkiej akceptacji rozwiązań takich jak internet rzeczy czy technologie M2M.