Program rozwoju portów zapewni Polsce dominującą pozycję na Morzu Bałtyckim

Możliwość komentowania Program rozwoju portów zapewni Polsce dominującą pozycję na Morzu Bałtyckim została wyłączona Aktualności

Rada Ministrów przyjęła 17 września uchwałę w sprawie przyjęcia programu pod nazwą: „Program rozwoju polskich portów morskich do 2030 roku”, przedłożoną przez ministra gospodarski morskiej i żeglugi śródlądowej.

fot. mat. prasowe

Realizacja programu zapewnieni spraw­ne funkcjonowanie i rozwój polskich portów morskich, a także przyczyni się do wykorzystania w pełni ich potencjału.

Wykonanie inwestycji wskazanych w programie jest niezwykle ważne dla dalszego dynamicznego rozwoju portów oraz utrzymania i wzmocnienia ich pozycji wśród portów europejskich. Planowane przedsięwzięcia są niezwykle istotne dla związanych z nimi branż i sektorów oraz całej gospodarki naro­dowej.
Program przygotowano w celu realizacji „Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju do roku 2020 (z perspektywą do 2030 r.)”.

Przyjęcie programu jest konieczne, bo od kilku lat nie było żadnego dokumentu rządowego kompleksowo poświęconego problematyce rozwoju portów.
• Głównym celem programu jest trwałe umocnienie polskich portów morskich jako liderów wśród portów morskich basenu Morza Bałtyckiego. Mają one pełnić rolę kluczowych węzłów, glo­balnych łańcuchów dostaw dla Europy Środkowo-Wschodniej i przyczynić się do większego rozwoju społeczno-gospo­darczego kraju.
• Program obejmuje trzy wojewódz­twa: pomorskie, zachodniopomorskie oraz warmińsko-mazurskie. Uwzględ­niono w nim: 4 porty morskie o pod­stawowym znaczeniu dla gospodarki narodowej (Gdańsk, Gdynia, Szczecin, Świnoujście), 28 portów niemających podstawowego znaczenia dla gospodarki narodowej, w tym 9 portów regionalnych i 19 portów lokalnych oraz 50 przystani.
• W programie kompleksowo uregulo­wano problematykę rozwoju polskich portów i przystani morskich. Oprócz działań ściśle związanych z inwestycjami w obrębie portów zdefiniowano w nim również potrzeby dotyczące rozwo­ju infrastruktury dostępu do portów morskich od strony morza i lądu, w tym rozwój korytarzy drogowych i kolejo­wych oraz szlaków rzecznych, zapewnia­jących lepszą dostępność transportową do portów morskich, a także wskazano działania służące ochronie środowiska i poprawie bezpieczeństwa uczestników ruchu portowego.
• Na wszystkie inwestycje wskazane w pla­nie finansowym programu trzeba będzie przeznaczyć blisko 40 mld zł.
• Najważniejsze przedsięwzięcia to: budo­wa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską, modernizacja toru wodnego Świnoujście-Szczecin do głę­bokości 12,5 m oraz budowa: Portu Cen­tralnego w Gdańsku, Portu Zewnętrzne­go w Gdyni i Terminala Kontenerowego w Świnoujściu. Inwestycje realizowane będą m.in. z budżetu państwa, przy wsparciu środków UE, a także w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego.
• Polskie porty morskie mają ogromne znaczenie społeczno-gospodarcze. Wskazuje na to m.in. wysokość należ­ności budżetowych z tytułu ceł i podat­ków – naliczanych w oddziałach celnych funkcjonujących na ich terenie. Według danych Krajowej Administracji Skar­bowej, w 2018 r. należności celno-po­datkowe związane z odprawą ładunków w morskich oddziałach celnych wyniosły ok. 40,6 mld. W 2015 r. było to jedynie 17,1 mld zł.
• Program zakłada zwiększenie przeła­dunków w portach morskich, tak aby w 2030 r. przekroczyły one 150 mln ton.
• Dzięki rozbudowie portów i ich mo­dernizacji poprawi się konkurencyj­ność importu i eksportu towarów oraz wzrośnie atrakcyjność turystyczna miast i miejscowości portowych