Postawiliśmy na innowacje i elastyczne dopasowanie się do potrzeb konsumenta

Możliwość komentowania Postawiliśmy na innowacje i elastyczne dopasowanie się do potrzeb konsumenta została wyłączona Aktualności, Biznes

Rozmowa z Zenonem Daniłowskim, prezesem Makaronów Polskich

Zenon Daniłowski, Prezes Makaronów Polskich fot. mat. prasowe

 

Makarony Polskie to jeden z  największych i najbardziej dynamicznie rozwijających się producentów makaronu w Polsce. W jaki sposób realizowana jest strategia stałej poprawy rentowności i efektywności funkcjonowania Grupy?

Fundamentem strategicznych działań Makaronów Polskich jest innowacyjność i elastyczność. Innowacyjność przejawia się m.in. w naszej szerokiej i bardzo zróżnicowanej ofercie, która zawiera szeroką gamę makaronów jajecznych i bezjajecznych (również walcowanych i tłoczonych) produkowanych w wielu różnorodnych formach, wytwarzanych na bazie mąki durum i mąki z pszenicy zwyczajnej, jak również z mąk rzadziej stosowanych z tzw. zbóż pierwotnych, np. orkiszu. Jest to jedna z naszych nowości w segmencie premium. Makaron powstaje w 100% z mąki orkiszowej, wyróżniającej się wyjątkowymi właściwościami odżywczymi.

 Mamy produkty odpowiadające na trendy żywności prozdrowotnej – makarony z dodatkiem kwasów Omega 3 i BIO. Produkujemy  makarony z warzyw, które stanowią doskonałą alternatywę dla jego tradycyjnych odpowiedników, makarony soczewicy, z gryki, kukurydziane.  Makaron bezglutenowy kojarzony jest z produktem z mąki kukurydzianej. Warto wiedzieć, że mąka gryczana również nie ma w sobie glutenu, a zatem makarony gryczane mogą stanowić alternatywę dla makaronów kukurydzianych.  

Proces wytwarzania prowadzony jest w oparciu o nowoczesne linie produkcyjne. Technologia TAS pozwala uzyskać naprzemiennie wysokie temperatury suszenia i stabilizację makaronu, co daje gwarancję bardzo dobrej jakości i czystości mikrobiologicznej produktu oraz umożliwia wydłużenie daty minimalnej trwałości.

Postawiliśmy również na elastyczność. Postępujemy w myśl koncepcji zwinnego przedsiębiorstwa, zakładającej szybkie dostosowanie się zmieniających się potrzeb rynku. Efekty takich działań są widoczne, osiągamy przyrost sprzedaży rzędu 10 proc. rok do roku, jak również bardzo dobre poziomy rentowności.

Jak bardzo w osiągnięciu wiodącej pozycji na rynku pomogło Grupie wejście na Giełdę Papierów Wartościowych?  Jakie inwestycje udało się zrealizować dzięki pozyskaniu środków z rynku kapitałowego?

Na warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych jesteśmy już od 2007 roku. Wejście na rynek kapitałowy było dla nas zastrzykiem gotówki, co umożliwiło przejście na znacznie wyższy poziom działania. Z środków uzyskanych z emisji przebudowaliśmy m.in. zakład produkcyjny w Rzeszowie.   

Makarony Polskie z powodzeniem działają na rynkach zagranicznych. Które z nich są dla firmy najbardziej perspektywiczne?

Działamy na wielu rynkach zagranicznych. Trzeba jednak pamiętać, że koszty transportu znacznie zwiększają ostateczną cenę wyrobu. Z tego między innymi względu staramy się na odległe rynki, takie jak chiński, czy egipski, wysyłać najdroższe produkty. Najwięcej eksportujemy na Ukrainę, dużo naszych wyrobów trafia na rynek skandynawski.

Grupa aktywnie poszukuje nowych, perspektywicznych obszarów działania, w tym w dziedzinie technologii produkcji czy dystrybucji. Proszę wymienić najważniejsze z nich. 

Jak już wspomniałem, rynek cały czas się zmienia. Konsumenci kupują nasze produkty nie tylko po to, aby zaspokoić głód. Oczekują produktów o wysokiej jakości, transparentnych, z pełną informacją o jego pochodzeniu, zdrowych, dostarczających nowych doznań. I my musimy się do tego dostosować rozwijając na przykład sektor żywności chłodzonej, który ma dodatkowo duży potencjał  w zakresie rozwoju eksportu.