W styczniu 2021 roku Morski Port Gdańsk zajął trzecie miejsce pod względem przeładunków ogółem wśród portów bałtyckich, a pierwsze jeśli chodzi o przeładunki kontenerów. W cały m 2020 roku utrzymał też miejsce w czołówce 20 największych portów w Europie.
Zdaliśmy pomyślnie trudny test jakim była pandemia koronowirusa – powiedział na konferencji prasowej Łukasz Greinke, Prezes Zarządu Morskiego portu Gdańsk. – Deklarujemy, że nadal będziemy kontynuować prowadzone w porcie inwestycje i rozpoczynać kolejne. Warto wspólnie z nami inwestować.
Podczas konferencji poinformowano również, że Zarząd Morskiego Portu Gdańsk S.A. zdecydował się na sprzedaż pełnego pakietu akcji swojej spółki Port Gdański Eksploatacja S.A. To obecnie jedna z największych firm operatorskich, świadcząca profesjonalne usługi w zakresie przeładunków i składowania towarów w obrocie międzynarodowym. Prowadzi działalność na wyjątkowo atrakcyjnym terenie, o znacznym potencjale inwestycyjnym.
– Zdecydowaliśmy się znaleźć inwestora dla tej spółki, ponieważ jako Zarząd Portu nie chcemy stanowić konkurencji wobec naszych klientów posiadając w swoim portfelu spółkę świadczącą usługi przeładunkowe. Chcemy być transparentni i móc konsekwentnie realizować obrane we wcześniejszych latach kierunki działania. Znalezienie inwestora dla tych terenów umożliwi jeszcze bardziej dynamiczny rozwój Portu Wewnętrznego, który pomimo pandemii zakończył 2020 rok z ponad 15% wzrostem. Dążymy do najwyższych standardów rynkowych. Chcemy, aby wydajność przeładunków z metra kwadratowego Portu Wewnętrznego i terenów, które są obecnie w dzierżawie PGE była jak najwyższa i tego oczekujemy od wszystkich naszych klientów. Udaje nam się te procesy przeprowadzać. Co widać w naszych wynikach – powiedział Łukasz Greinke – prezes Portu Gdańsk.
PGE to największy uniwersalny operator przeładunkowy, działający na nabrzeżach wewnętrznej części Portu Gdańsk i czwarty pod względem przeładunków operator na całym obszarze portu. Na rzecz gestorów ładunków, zajmuje się realizacją usług przeładunkowych w relacji morskiej, oraz usługami składowania towarów dostarczanych do portu statkami, koleją i ciężarówkami.
Spółka prowadzi działalność na ponad 89 ha. To wyjątkowo atrakcyjny teren o znacznym potencjale inwestycyjnym. W ramach wieloletniej umowy dzierżawy i umów operatorskich z ZMPG, realizuje przeładunki na nabrzeżach zlokalizowanych wzdłuż Martwej Wisły, po obu jej stronach – Nabrzeżu Wiślanym (12,1 ha), Nabrzeżu Szczecińskim (8,2 ha), nabrzeżach Basenu Górniczego (68,9 ha). Poza tym, w ramach działalności operatorskiej, spółka funkcjonuje także na Nabrzeżu WOC I i WOC II (14,2 ha), oraz Nabrzeżu Oliwskim (5,9 ha).
Tereny, na których prowadzi działalność, zostały objęte największym programem inwestycyjnym realizowanym przez ZMPG, a współfinansowanym ze środków unijnych. Inwestycje w Porcie Wewnętrznym opiewają na kwotę ok. 572 mln zł, w tym 439,8 mln zł to inwestycje dotyczące terenów PGE.
W Porcie Gdańsk realizowany jest największy po 1970 roku program inwestycyjny. Koncentruje on się na doprowadzeniu ruchu kolejowego oraz samochodowego do terminali przeładunkowych, zlokalizowanych w Porcie Zewnętrznym.
W ramach projektu, współfinansowanego przez Unię Europejską, realizowane są 4 zadania: rozbudowa układu komunikacyjnego, rozbudowa dojazdu do DCT (największego terminalu kontenerowego na Bałtyku), przebudowa ul. Budowniczych Portu Północnego oraz budowa parkingu dla pojazdów ciężarowych.
W sumie wybudowanych lub przebudowanych zostanie łącznie 7,2 km dróg, 10 km nowych torów i 7 obiektów inżynieryjnych. Przedsięwzięcie to jest jedną z największych inwestycji drogowo-kolejowych realizowanych przez ZMPG S.A. Swoim zasięgiem obejmuje nie tylko modernizację istniejących już obiektów infrastrukturalnych, ale także budowę nowych, których celem jest poprawa dostępności drogowo-kolejowej do poszczególnych baz i terminali zlokalizowanych w głębokowodnej części portu.
Ogromne inwestycje w rozwój portu już wpływają na coraz lepsze wyniki ekonomiczne i systematyczną poprawę w rankingach europejskich i bałtyckich portów. To z kolei, jak stwierdził podczas konferencji prasowej Adam Kłos, Dyrektor Handlowy Portu Gdańsk przekłada się na coraz większe zainteresowanie ze strony inwestorów z całego świata współpracą z gdańskim portem.
W 2020 roku wielkość przeładunków w gdańskim porcie wyniosła 48 mln ton, o 7,9% mniej niż w rekordowym pod tym względem 2019 roku. Warto jednak dodać, że bezpośredni europejscy konkurencji portu w Dunkierce i Genui zanotowały spadki prawie dwukrotnie większe.