Port Gdańsk w czołówce europejskich portów

Możliwość komentowania Port Gdańsk w czołówce europejskich portów została wyłączona Aktualności, firma tygodnia, Inwestycje

W czasach wzrostu gospodarczego Port Gdańsk był najszybciej rozwijającym się portem europejskim, natomiast w czasach kryzysu traci mniej niż inni. W pierwszym półroczu 2020 roku, gdański port awansował do pierwszej dwudziestki portów europejskich, wyprzedzając porty w Genui i Dunkierce.

Łukasz Greinke, Prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk S.A fot. mat. prasowe Port Gdańsk S.A

Wrzesień przyniósł 15 proc. wzrost przeładunków. Praktycznie we wszystkich grupach ładunkowych zanotowano zwyżki w porównaniu z analogicznym okresem ub.r. Znaczne wzrosty widać między innymi w trzech grupach ładunkowych: rudzie (+6344 proc.), zbożu (+174,2 proc.) i innych masowych (+22,3 proc.).

– Te wyniki pozwalają nam ze spokojem patrzeć w przyszłość – mówi Łukasz Greinke, Prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk S.A.- Po trzech kwartałach 2020 roku wypracowaliśmy ponad 60 mln zł zysku netto. To wynik powyżej planu na ten rok. Ten rok w przeładunkach planujemy zamknąć bardzo dobrym wynikiem, który szacujemy na poziomie 48,5 mln ton. To nasz czas, który chcemy w pełni wykorzystać. Wszystkie inwestycje realizujemy zgodnie z harmonogramem. Pracujemy też nad nowymi projektami – dodaje Łukasz Greinke

Powstaje port najnowszej generacji

W ciągu ostatniej dekady potrojono liczbę przeładunków i nadal dzięki inwestycjom i nowym kontraktom operatorzy działający w Porcie zwiększają swój potencjał przeładunkowy. Dzięki inwestycjom stają się jeszcze bardziej konkurencyjni. W ciągu ostatnich miesięcy widać znaczne odbicie w wynikach, co pozawala ze spokojem patrzeć w przyszłość, a planowane na rok 2021 przeładunki nie powinny być niższe niż 50 mln ton. Tej „5” z przodu chcą się trzymać w kolejnych 5 latach, aby następnie przełamać barierę 60 mln ton.

Największą inwestycją jest Port Centralny. Koncepcja jego budowy obejmuje ok. 1,4 tys. ha akwenu i ponad 400 ha powierzchni lądu. Jest to jeden z największych w Europie  projektów  w branży  morskiej. To jednocześnie element strategii rozwoju Portu wskazujący na potencjalny kierunek rozbudowy.

Fot-Tomasz-Dresler

Budowa nowej głębokowodnej części portu ma docelowo zwiększyć potencjał przeładunkowy Portu Gdańsk i stworzyć realne możliwości przeobrażenia go w jeden z wiodących portów najnowszej generacji. To inwestycja, która przyczyni się jednocześnie do powiększenia powierzchni naszego kraju, poprzez zalądowienie akwenów znajdujących się bezpośrednio na wodach Zatoki Gdańskiej.

Ogłosiliśmy postępowanie konkursowe mające na celu  wybór dzierżawców lub dzierżawcy przyszłych terenów w celu optymalnego wykorzystania potencjału ekonomicznego Portu Gdańsk, w tym również obszarów objętych koncepcją Portu Centralnego – mówi Łukasz Greinke, Prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk S.A. – Wyniki postępowania dadzą nam odpowiedź na pytanie, które podmioty zdecydują się zainwestować  i operować  w Porcie  Gdańsk. Ostateczny kształt Portu Centralnego zależeć będzie bowiem od zapotrzebowania ze strony operatorów terminali. Stawiamy tu znak równości pomiędzy inwestorem, a operatorem. Zależy nam na partnerach, którzy mają bardzo silną pozycję na światowych rynkach.

Z myślą o aktualnych i przyszłych kontrahentach Port Gdański modernizuje nabrzeża, układ drogowo-kolejowy, buduje place składowe. Inwestycje drogowo-kolejowe poprawią zarówno dostęp do portu od strony lądu, jak i standard techniczny dróg. Większość z tych prac jest już na finiszu. Powstanie lub zostanie przebudowanych 7,2 km dróg, 10 km nowych torów i 7 obiektów inżynieryjnych, w tym wiadukty i przepusty osłonowe.

Powstają nowe drogi i układy torowe wyprowadzające ruch ze stacji Port Północy do bram poszczególnych terminali. W przypadku największego z nich, czyli terminalu DCT, będą to dwie dedykowane linie. Oprócz tego powstanie droga w układzie 2 plus 2, która bezkolizyjnie wyprowadzi ruch z terminala, dalej na południe Polski. Inwestycje te spowodują, że terminal kontenerowy DCT będzie posiadał jeden z najlepszych dostępów drogowo kolejowych w Europie.

Wsparcie dla walczących z pandemią 

Od początku epidemii Port Gdański aktywnie włącza się w różnego rodzaju akcje, mające na celu walkę z koronawirusem. Dotychczas przekazano 4 sztuki analizatorów do diagnostyki zakażeń SARS-CoV-2, 10 namiotów, które mogą posłużyć jako przenośne izby przyjęć z pełnym wyposażeniem,  2 tysiące przyłbic oraz środki ochrony osobistej.

W związku z kolejną falą zachorowań planowane są też kolejne inicjatywy. Zdecydowano się pomóc tym, którzy są na pierwszej linii frontu walki z Covid-19, czyli ratownikom medycznym z Pomorza, a także osobom, które tej pomocy teraz bardzo potrzebują, czyli seniorom z okolic, Nowego Portu i Stogów.

Żyją problemami swojego miasta

Gdański port rozwija również działalność w obszarze społecznej odpowiedzialności biznesu. Wspiera lokalne inicjatywy, w szczególności te związane ze sportem i najmłodszymi.

– Nowy Port to piękna dzielnica, której czujemy się częścią – mówi Anna Drozd – rzecznik prasowy Portu Gdańsk. – Zastanawialiśmy się jak możemy włączyć się w życie dzielnicy i wtedy dowiedzieliśmy się o Portowcu. Klub powstał dzięki mieszkańcom i dla mieszkańców. Na tą chwilę skupiliśmy się na wsparciu zespołu trenerskiego, bo to na nich spoczywa największa odpowiedzialność. Zakupiliśmy także niezbędny sprzęt i stroje dla dzieci.

Portowiec Gdańsk to klub piłkarski z Nowego Portu z wieloletnią tradycją sięgającą 1957 roku. Obecnie prowadzone są tu treningi piłki nożnej dla dzieci z roczników 2010-2016. Twórcy klubu mówią o osobie, że to „Mały klub ciałem, ale wielki duchem.”

Port Gdańsk Fot Tomasz Dresler

Udostępnij...Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInEmail this to someone