Polska od czterech lat jedzie po dobrych torach

Możliwość komentowania Polska od czterech lat jedzie po dobrych torach została wyłączona Aktualności, Inwestycje

W ten sposób Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury podsumował swoje wystąpienie podczas II Kongresu Kolejowego w Warszawie. Minister przypomniał najważniejsze dokonania w kolejnictwie, w 2019 roku. Nakreślił także główne kierunki rozwoju kolei na najbliższe lata. Zaliczył do nich: kolej dużych prędkości, walkę z wykluczeniem kolejowym oraz ekologię.

Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury

Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury fot. mat. prasowe

Minister wskazał, że wyniki osiągnięte przez polską kolej, są najlepsze od 1989 roku. W 2019 roku, kolej przewiozła 335 milionów pasażerów, wobec 280 milionów w 2018 roku. Jest to więc historyczny wynik. W polskiej kolei bardzo wyraźnie widać dobrą zmianę, o kolei mówi się coraz lepiej. Jeśli zaś chodzi o samych kolejarzy i całą branżę, producentów, partnerów, wykonawców, to mogą oni już przekuwać swoje marzenia w rzeczywistość, podkreślił minister

Wskazał przykłady producentów m.in. taboru kolejowego, którym jeszcze kilka lat temu groziła upadłość z powodu braku zleceń, a teraz mają oni już pełne portfele zamówień. Rozwój kolei chcemy opierać m.in. na polskich producentach taboru kolejowego, powiedział Andrzej Adamczyk.

Była też mowa o sceptykach, o tych ekspertach którzy nie wierzyli, że taki sukces polskich kolei będzie możliwy. Ale tacy sceptycy są nam potrzebni, przekonywał minister, oni byli dla nas bardzo inspirujący. Jeszcze w 2016 roku, ich narracja była taka, że w branży kolejowej czeka nas Armagedon i może on nastąpić w latach 2019/2020. Tymczasem udowodniliśmy, że możemy pokonywać największe trudności. Wielkie inwestycje, które przeprowadzono w ostatnich latach na kolei, odbywały się, jak to określił minister, „pod ruchem”, co wiązało się z ogromną odpowiedzialnością kolejarzy jak i współpracujących z nimi przedsiębiorstw

Minister stwierdził, że rok 2019 upłynął pod znakiem rekordowych nakładów inwestycyjnych na kolej. Rada Ministrów, w ubiegłym roku, zdecydowała o przyznaniu dodatkowych 16,6 miliarda złotych na kolej. To była bardzo odważna decyzja. 10 miliardów złotych zostało m.in. przeznaczonych dodatkowo na Krajowy Program Rozwoju Kolei. Zdecydowano również o uruchomieniu programu Kolej Plus.

Pięć miliardów złotych przeznaczono na przebudowę szlaków kolejowych prowadzących do portów morskich. Minister podkreślił, że jest to bardzo ważne przedsięwzięcie, które w decydujący sposób wpływa na konkurencyjność polskich portów morskich, zwłaszcza w obszarze portów bałtyckich. Właśnie koncepcja budowy i modernizacji szlaków transportowych, w układzie południkowym przyczynia się do coraz większego znaczenia naszych portów.

Minister wskazał też głównie kierunki rozwoju kolei na najbliższe lata. Zaliczył do nich: kolej dużych prędkości, walkę z wykluczeniem kolejowym oraz ekologię. Andrzej Adamczyk powiedział, że do końca 2023 roku powinniśmy już mieć pierwsze przejazdy kolejami dużych prędkości. Będzie to dla nas duży skok cywilizacyjny, a następnym skokiem będzie budowa i uruchomienie tzw. szprych kolejowych prowadzących do Centralnego Portu Kolejowego.