Personalizowana reklama na lustrach interaktywnych – jak robić biznes na innowacjach

Możliwość komentowania Personalizowana reklama na lustrach interaktywnych – jak robić biznes na innowacjach została wyłączona Aktualności, Biznes

Rozmowa z Marcinem Trzcińskim, Prezesem Mirror Investment

Marcin Trzciński Mirror Investment fot. mat. prasowe

Podczas Kongresu 590 brał Pan m.in. udział jako prelegent w panelu: „Biznes na innowacjach – jak to robić?”. Jakie główne wnioski płyną z tej debaty?

Najważniejszy wniosek, jaki mogli wyciągnąć z panelu uczestnicy, to świadomość, że każdy z nich może stać na czele innowacyjnego biznesu. Takie przedsięwzięcie możemy podzielić na dwa obszary. Pierwszym z nich jest wprowadzanie innowacyjnych produktów, usług, czy też procesów w dobrze prosperujących przedsiębiorstwach. Drugim natomiast jest poszukiwanie własnego modelu biznesowego – startup. Ta opcja jest zdecydowanie bardziej wymagająca i często dochodzi do kooperacji z istniejącymi już na rynku firmami. Jako Mirror Investment w pełni wpisujemy się w środowisko startupowe. Jacek Kubrak, Prezes Podkarpackiego Centrum Innowacji oraz jeden z panelistów podczas Kongresu 590, zwrócił uwagę na nasz innowacyjny projekt i co ważne, wskazał jako przykład firmy, która wie, jak ten biznes na innowacjach robić. Znalezienie pomysłu jest proste. Za to wyciągnięcie prawidłowych wniosków z analizy rynku i jego potrzeb – niekoniecznie. Warto posiadać wiedzę, w jaki sposób skalować biznes oparty na innowacjach i pamiętać, że czas to największy wróg innowacyjnych rozwiązań. Dlatego już od najmłodszych lat warto przekazywać dzieciom niezbędną wiedzę, uczyć postaw i zachowań które zaprocentują w przyszłości.

Kongres 590 jest wydarzeniem o niezbyt długiej tradycji, odbyła się dopiero czwarta edycja. Jak Pan ocenia rangę tego wydarzenia, jego znaczenie dla rozwoju polskiej gospodarki?

Rangę wydarzenia w znacznym stopniu definiują osoby, które uczestniczą w panelach dyskusyjnych i debatują o realnych problemach oraz strategiach na przyszłość w oparciu o swoje codzienne doświadczenie. Mirror Investment zdecydowanie pojawi się na tym wydarzeniu ponownie.

W jaki sposób startup, który chce tworzyć i rozwijać biznes oparty na innowacjach, może pozyskiwać niezbędny do tego kapitał?

Projekty unijne dla startupów najczęściej działają dwuetapowo. Pierwszy etap to realizacja prototypu, pomoc w analizie rynku, doradztwo oraz mentoring. Drugi natomiast dotyczy pozyskania środków na komercjalizację rozwiązania, działania marketingowe, czy też skalowanie produktu. Na rynku mamy tendencję do pozyskiwania prywatnego inwestora bądź funduszy. Nie da się jednak określić czasu, jaki będzie potrzebny do pozyskania funduszy. Jest szansa, że spotkamy kogoś, kto działa w naszej branży, zna rynek i widzi możliwość zarobku od razu. W praktyce jednak, czeka nas dużo pichów, czyli jedno lub kilkuosobowych prezentacji ze slajdami przed grupą inwestorów, niestety często bezskutecznych. Dlatego jeśli istnieje możliwość finansowania własnego, które pozwoli szybciej wejść z produktem na rynek, zdecydowanie warto.

Na czym polega innowacyjność projektu biznesowego Mirror Investment?

Użyję prostego porównania. Mirror Investment jest mostem łączącym reklamodawców i zarządców obiektów, którzy chcą zarobić na innowacyjnych nośnikach reklamowych oraz podnieść prestiż obiektu. Jesteśmy zarówno producentem luster interaktywnych eMirror oraz dostawcą przestrzeni reklamowej dla domów mediowych, agencji reklamowych i innych reklamodawców. Za pomocą autorskiego systemu zarządzania treścią oraz reklamą eMI, pomagamy zarządcom obiektów kontrolować to, co jest wyświetlane na lustrach. Dzisiejsza technologia pozwala nam na stworzenie rozwiązania, które wykorzystuje autorską elektronikę. Jako Mirror Investment zaprojektowaliśmy nośnik w formie lustra, dzięki czemu nie jest konieczna zmiana aranżacji wnętrza. Atutem lustra eMirror są najwyższej jakości szkło oraz smukła i odpowiednia, odporna na wilgoć obudowa lustra eMirror. To czyni nasze lustra jeszcze bardziej praktycznymi. Zwieńczeniem naszej wizji jest jakość wyświetlanych treści oraz stworzony w oparciu o sztuczną inteligencję (AI) system eMI, który pozwala na zarządzanie wyświetlanymi treściami i generowanie raportów dostosowanych do potrzeb naszych Partnerów. Autorski system eMI, specjalnie zaprojektowana elektronika, hardware i rozwiązania sprzętowe pozwalają nam na dostosowanie naszego rozwiązania nawet dla najbardziej wymagających. eMirror jest w stanie ustalić odbiorcę przy pomocy sztucznej inteligencji, dzięki której rozpoznaje cechy charakterystyczne osoby stojącej przed nim.

Jak przebiega projektowanie autorskich, innowacyjnych rozwiązań, takich jak lustra eMirror i System zarządzania treścią oraz reklamą eMI?

Innowacyjny pomysł na rozwiązanie bądź usprawnienie jest odpowiedzią na potrzeby. W dalszym ciągu żyjemy w czasach, gdzie widoczność naszych produktów, usług, czy nawet ofert pracy zwiększa reklama. My nie lubimy, gdy jest ona nachalna. Dlatego właśnie wybraliśmy nośnik w postaci lustra – które wzbudza pozytywne emocje i w sposób nieinwazyjny zaprojektowaliśmy na jego podstawie nośnik reklamowy zachowując przy tym funkcjonalność powłoki lustrzanej. Dla reklamodawców najważniejsze są efekty, raporty z działań i targetowanie reklam. Aby wyjść naprzeciw tym oczekiwaniom, powstał system eMI. Za pomocą wykorzystania uczenia ma- szynowego, sztucznej inteligencji (AI) i analiz Big Data jesteśmy w stanie udostępnić naszym kontrahentom system, który dystrybuuje reklamę na nośniki i jednocześnie w czasie rzeczywistym sugeruje zmiany, jakie należy wprowadzić w kampaniach reklamowych, aby zwiększyć ich efektywność.

Dlaczego tak wiele startupów technologicznych upada w ciągu pierwszych dwóch lat działalności? W jaki sposób można ocenić oraz zweryfikować pomysł na innowację przed podjęciem ryzyka biznesowego?

Każdy pomysł należy najpierw przeanalizować pod kątem rzeczywistej potrzeby rynku. Następnie warto stworzyć prototyp rozwiązania, co ograniczy koszty i pokazać go innym, aby otrzymać feedback. Niestety nie da się całkowicie wykluczyć ryzyka. Jeśli nasz projekt się nie powiedzie, pozostaje zmiana produktu, modelu biznesowego lub innych parametrów oraz wykorzystanie wniosków z poprzedniego. Niestety większość startupów traci na tym etapie motywację lub środki finansowe i porzuca projekt.

Co jest kluczem do sukcesu przy innowacjach? W jaki sposób należy zarządzać innowacjami w przedsiębiorstwie? Jak wiele działań trzeba podjąć, aby pomysł przekształcił się w biznes? Czyją rolą jest doprowadzenie do monetyzacji wartościowych pomysłów?

Najważniejszy jest zgrany zespół osób z otwartymi umysłami. Tylko taki poradzi sobie z przeszkodami, jakie staną na drodze do celu i skomercjalizuje projekt. Ponadto, ważne są również wspomniane wcześniej analizy wprowadzanej innowacji, zapotrzebowanie rynkowe, a także określenie kamieni milowych, szybkie reagowanie na nieplanowane sytuacje i równie szybki proces decyzyjny. Startup, aby móc się rozwijać z reguły musi pozyskiwać inwestorów.

Czy inwestorzy mogą zabijać motywację startupów? Jak młody, innowacyjny przedsiębiorca może uniknąć takiej sytuacji?

Jeśli innowacyjny pomysł biznesowy osoby, która nie miała z tym wcześniej styczności wymaga 4 mln złotych na wdrożenie, musi znaleźć inwestora, który zapewni niezbędne środki finansowe. Zazwyczaj jednak na tym kończy się pomoc. Brak wiedzy na temat planowania działań marketingowych, czy strategii ekspansji potrafi zdemotywować. Najgorsza jest jednak świadomość, że pomysłodawca pozyskał fundusze poświęcając większość swoich udziałów.

Kiedy warto wyjść z innowacyjnym produktem bądź usługą poza granicę Polski?

Strategia ekspansji produktu zależy od przeprowadzonej weryfikacji rynków zagranicznych, zapotrzebowania na rozwiązanie, badania konkurencji, dobranych kanałów dystrybucji i metod dotarcia do klienta. Kiedy posiadamy takie informacje, to na ich podstawie możemy oszacować budżet niezbędny do wejścia na rynek. Jeśli nie mamy takiej kwoty pozyskujemy inwestora lub tworzymy sieć tym samym pułap wejścia na rynek. W przypadku ekspansji software’u, czy SaaS’u zmniejszane są znaczne koszty związane z logistyką. W Mirror Investment wykorzystujemy w pełni kapitał własny. Podjęliśmy decyzję o tym ze względu na duże doświadczenie w budowaniu firm z wykorzystaniem środków unijnych. Z czystym sumieniem mogę powiedzieć, że była to bardzo dobra decyzja, ponieważ w tym czasie zadbaliśmy o własny software i hardware.

 

Prezydent RP, Andrzej Duda przy stoisku Mirror Investment podczas Kongresu 590 fot. mat. prasowe

Dziękujemy za rozmowę