Pasażer musi być soczewką skupiającą wszystkie nasze działania

Możliwość komentowania Pasażer musi być soczewką skupiającą wszystkie nasze działania została wyłączona Aktualności, Biznes, Inwestycje

Z Radosławem Włoszkiem, prezesem zarządu Airport Kraków, rozmawia Marcin Prynda

Radosław Włoszek, prezes zarządu Airport Kraków

Radosław Włoszek, prezes zarządu Airport Kraków fot. mat prasowe

W 2019 roku Kraków Airport obsłużył ponad 8,4 mln pasażerów, czyli o 24% więcej niż w 2018 roku. Co w największym stopniu zdecydowało o tym sukcesie?

W dużej mierze wynika to z samej atrakcyjności Krakowa, jak i całej Małopolski. Nasz region przyciąga turystów, przedstawicieli świata biznesu, nauki, kultury. My ze swojej strony staramy się im zapewnić jak najwyższą jakość podróżowania: inwestujemy w Port Lotniczy, rozwijamy siatkę połączeń. Z badań przeprowadzonych w ubiegłym roku wynika, że jedna czwarta pasażerów krakowskiego lotniska podróżowała w celach biznesowych. Latanie samolotem staje się więc czymś zwykłym, codziennym, niezbędnym do wykonywania pracy zawodowej. W ubiegłym roku wszystkie polskie porty lotnicze przewiozły 49 milionów pasażerów. Rynek lotniczy rozwija się więc w Polsce bardzo dobrze i ma obiecujące perspektywy. Oczywiście ciągle musimy się mierzyć z wyzwaniami dotyczącymi bezpieczeństwa, ochrony środowiska, a jednocześnie stale podnosić jakość obsługi pasażera.

Jakie inwestycje są planowane w 2020 roku?

Właściwie cały czas jesteśmy placem budowy. W ubiegłym roku powiększyliśmy i przebudowaliśmy płytę postojową, powstał fragment płaszczyzny służący do odladzania samolotów. Wspólnie z krakowskim MPWiK, zbudowaliśmy system odprowadzania wód opadowych wraz z przyłączem wodociągowym i kanalizacyjnym. W 2019 roku uzyskaliśmy decyzję środowiskową dla budowy nowej drogi startowej. Przygotowujemy projekt terminalu Cargo, który przejmie funkcje obecnego budynku. Wszystkie przedsięwzięcia inwestycyjne musimy wykonywać „na żywym organizmie”, bez zakłócania pracy portu lotniczego.

fot. mat. prasowe

Kraków Airport jest jednym z pierwszych lotnisk w Europie i pierwszym w Polsce, który otrzymał akredytację ACI Airport Customer Experience. Jakie warunki trzeba spełnić, aby ją uzyskać?

Akredytacja przyznawana jest lotniskom, które w swojej działalności stale dążą do podnoszenia standardów bezpieczeństwa i obsługi podróżnych. Dla nas podstawową sprawą jest właśnie jakość obsługi pasażera. Pasażer musi być soczewką skupiającą wszystkie nasze działania. Staramy się coraz bardziej podnosić jakość naszych usług, koncentrując się przy tym na różnych grupach podróżnych: rodzicach z dziećmi, seniorach, którym trzeba zapewnić właściwą opiekę. W tym zakresie przełamujemy pewne bariery, proponując na przykład pasażerom odlatującym z krakowskiego lotniska krótkie sesje ćwiczeń krążeniowo-oddechowych, przygotowujących ich do lotu samolotem. Nowym współpracownikiem naszego lotniska stał się Zen, pies rasy border collie, który wraz ze swoją opiekunką – behawiorystką Kasią, pomaga w redukcji stresu tym wszystkim, którzy mają obawę przed lataniem. Ten duet można spotkać w strefie odlotów. Jest bardzo duże zainteresowanie ze strony pasażerów takimi usługami, a my stale chcemy powiększać naszą ofertę.

W tym roku odbędzie się w Krakowie 3. edycja ACI Customer Experience Global Summit. Jakie jest znaczenie tego wydarzenia dla Airport Kraków?

W 2019 roku, ACI World (Międzynarodowa Rada Portów Lotniczych) uroczyście ogłosiła, że przyszłoroczne wydarzenie, czyli 3. edycja ACI Customer Experience Global Summit, które zaplanowano w dniach 7-10 września 2020 r., odbędzie się w Krakowie. To dla nas ogromne wyróżnienie, że to właśnie Kraków Airport będzie gospodarzem jednego z najważniejszych wydarzeń branży lotniczej na świecie. Podczas tego spotkania będziemy m.in. dyskutować nad problemami związanymi z jakością obsługi ruchu pasażerskiego. To będzie również doskonała okazja, aby pokazać gościom z całego świata nasze lotnisko, Kraków i Małopolskę.

fot. mat. prasowe

Kraków Airport zrealizował nowy „Program poprawy komfortu akustycznego dla mieszkańców Obszaru Ograniczonego Użytkowania dla lotniska Kraków-Balice”. Na czym on polegał?

Ten program jest adresowany do osób mieszkających w pobliżu lotniska, w tzw. obszarze ograniczonego użytkowania. Mieszkańcy, którzy spełniali warunki określone w regulaminie, otrzymali dofinansowanie na wymianę okien i drzwi. W trakcie naboru przeprowadzonego na przełomie marca i kwietnia 2019 r., wpłynęło aż 208 wniosków z których 112 otrzymało pozytywną ocenę i zostało zakwalifikowanych do realizacji.. Cieszymy się, że program spotkał się z akceptacją mieszkańców. Pomysł jego powstania powstał właśnie po licznych spotkaniach z mieszkańcami. W tym miesiącu rozpoczęliśmy nabór wniosków do jego kolejnej edycji.

Na terenie Kraków Airport znajduje się Centrum Edukacji Lotniczej, które w 2019 roku otrzymało specjalny certyfikat Polskiej Organizacji Turystycznej w konkursie na „Najlepszy Produkt Turystyczny”. Jaką ofertę ma centrum?

Centrum Edukacji Lotniczej jest jedyną tego typu placówką w Polsce. W 2019 roku odwiedziło ją aż 11 tysięcy osób, co świadczy o tym, że była to potrzebna inicjatywa. Głównym celem Centrum jest zaszczepienie najmłodszym, a także młodzieży pasji do lotnictwa. Chcemy pokazać czym jest lotnisko, na czym polega praca na lotnisku, jak wielkiej wymaga odpowiedzialności. . Liczymy na to, że ci młodzi ludzie w przyszłości pokochają pracę w lotnictwie i być może trafią do naszego Portu Lotniczego. Pod koniec ubiegłego roku powstały nowe, wyjątkowe ekspozycje – to interaktywna mapa CITES, sala samolotowa, będąca wierną repliką prawdziwego samolotu, czy VR Marchaller Room – nowa odsłona instalacji, prezentująca w wirtualnej rzeczywistości realia pracy koordynatorów naziemnego ruchu lotniczego, potocznie zwanych marszałkami.

fot. mat. prasowe