LOTOS Kolej rośnie w siłę i bije rekordy

Możliwość komentowania LOTOS Kolej rośnie w siłę i bije rekordy została wyłączona Aktualności, Biznes, firma tygodnia, Inwestycje

5,5 mld ntkm (netto tono kilometrów) pracy przewozowej w Polsce to wynik, jakiego nie odnotowano w całej 17-letniej historii firmy. LOTOS Kolej to krajowy wicelider przewozów kolejowych, który cały czas rozwija swoją działalność. Od 2015 roku obecny również na rynku niemieckim, teraz wjedzie do Czech.

fot. mat. prasowe Lotos Kolej

Trudno nie zauważyć rosnącej pozycji LOTOS Kolej na międzynarodowym rynku. Firma realizuje już przewozy na stacjach granicznych z Rosją, Czechami, Słowacją i Białorusią. W planach jest rozpoczęcie przewozów do stacji granicznej z Litwą, co wpisuje się w trend wzmacniania siatki tak bardzo pożądanych połączeń Wschód – Zachód. Decyzja o wkroczeniu z własnymi składami do Czech to zdaniem prezesa Zarządu LOTOS Kolej, Anatola Kupryciuka, bardzo rozsądne i uzasadnione posunięcie.

– Rozszerzenie działalności na Republikę Czeską jest uzasadnione pod względem ekonomicznym. Zamierzamy w większym stopniu realizować międzynarodowe przewozy przez nasze zasoby. Dzięki temu zminimalizujemy konieczność korzystania z podmiotów zewnętrznych – zaznacza prezes. W Polsce LOTOS Kolej rozbudowała sieć swoich oddziałów regionalnych. Pociągi towarowe należące do spółki wożą coraz więcej i częściej.

– Wyższa praca przewozowa to bardzo dobra wiadomość dla LOTOS Kolej. Wynika to przede wszystkim z dwóch kwestii. Po pierwsze, wzrósł średni ciężar pociągów, w związku z czym zwiększyła się przewożona masa towarów. Wzrosła też średnia długość przejechanej trasy. Dzięki temu praca przewozowa jest na rekordowym poziomie, pomimo niższej przewiezionej masy niż w 2017 roku – tłumaczy Marian Wasilewski, dyrektor ds. przewozów LOTOS Kolej.

Lider wśród przewoźników towarów niebezpiecznych

LOTOS Kolej w kraju nie ma sobie równych, jeżeli chodzi o przewóz towarów niebezpiecznych. Firma ma doświadczenie w specjalistycznych i trudnych transportach. Dostarczała również paliwo lotnicze f-34 dla sił zbrojnych. Spółka jest także inicjatorem pozytywnych zmian w polskim prawie. Zachęcała do zniesienia niezwykle restrykcyjnych przepisów dotyczących prędkości manewrowych dla towarów niebezpiecznych. Szybko modernizowana infrastruktura i coraz bardziej nowoczesny tabor dają podstawy, aby bezpiecznie podnieść dopuszczalne maksymalne prędkości z 10 km/h do 25km/h oraz 5 km/h do 10 km/h. LOTOS Kolej przewozi towary niebezpieczne zarówno dla spółek Grupy Kapitałowej LOTOS, jak i dla klientów zewnętrznych. Skonteneryzowane ładunki tranzytowe są działalnością dodatkową, jednak procent przewozów kontenerów będzie dynamicznie rósł w spółce w kolejnych latach. Rynek przewozu kontenerów w Polsce konsekwentnie rośnie i ze względu na panujące trendy, ta tendencja powinna się utrzymywać również w kolejnych latach. Według danych Urzędu Transportu Kolejowego, po III kwartale 2019 roku, praca przewozowa w tym sektorze wzrosła rok do roku o ponad 14%. To jedyny tak znacznie wzrastający segment w ubiegłych latach. Obecnie zdecydowana większość ładunków w kontenerach przewożona jest za pomocą transportu samochodowego. Pozytywem jest to, że wielu klientów zaczyna dostrzegać plusy w przewozach kolejowych. Nie bez znaczenia są tu kwestie związane z dbaniem o środowisko, gdyż jeden pociąg wiozący kontenery, to średnio od około 40 do nawet 80 samochodów ciężarowych mniej na polskich drogach.

Inwestycje w tabor

LOTOS Kolej posiada szerokie spektrum usług. Oprócz obsługi bocznic kolejowych, zajmuje się także spedycją, wynajmem i serwisem technicznym taboru oraz czyszczeniem cystern kolejowych. Warto dodać, że bocznica Grupy LOTOS w Gdańsku spełnia najwyższe standardy bezpieczeństwa. Spółka inwestuje w nowe lokomotywy i ośrodki szkolenia dla maszynistów. Do dyspozycji LOTOS Kolej pozostaje około 130 lokomotyw i 4000 tys. wagonów. Spółka myśli długofalowo i realizuje strategię zakupową w oparciu o projekt „Zakup nowoczesnego taboru intermodalnego przez firmę LOTOS Kolej” dofinansowany ze środków Unii Europejskiej. W sumie planuje się pozyskać 326 jednostek taboru. To wszystko ze względu na rosnące zapotrzebowanie na przewóz kontenerów. Polskie porty notują bardzo dobre wyniki i z roku na rok zwiększa się liczba odwiedzających je statków. Większe zaangażowanie transportu kolejowego przyczynia się do zmniejszenia emisji smogu do atmosfery i większego bezpieczeństwa na drogach. Obecnie LOTOS Kolej prowadzi przewozy intermodalne głównie w relacji północ-południe z granicy czeskiej do rosyjskiej oraz z granicy polsko-niemieckiej do Hamburga. Spółka wspiera też rodzimą produkcję. W grudniu ubiegłego roku podpisała umowę z firmą NEWAG, która dostarcza wysokiej jakości polskie lokomotywy. Nowe nabytki to sześć lokomotyw elektrycznych (model E6ACTab Dragon 2). To pierwsze takie pojazdy w Europie. Cechuje je wysoka siła pociągowa, doskonały system antypoślizgowy oraz napęd na każdą oś. Zastosowano również technologię, która znacząco zmniejsza ryzyko awarii w wysokich temperaturach .

Innowacyjne podejście

Grupa LOTOS prowadzi liczne badania z ośrodkami naukowymi, które mają przyczynić się do powstania nowych rodzajów lokomotyw. Razem z jedną z politechnik i swoim ośrodkiem badawczym, spółka LOTOS Lab realizuje projekt budowy dwóch prototypowych lokomotyw manewrowych o napędach hybrydowych. Zgodnie z założeniami, do testów wykorzystane zostały posiadane obecnie przez spółkę LOTOS Kolej lokomotywy manewrowe, gdyż modernizacja wysłużonych modeli jest bardziej opłacalna niż zakup nowych. Obie lokomotywy będą miały napęd elektryczny z baterii litowo-jonowej, natomiast napęd alternatywny będzie w jednej z nich spalinowy, a w drugiej wodorowy. Inwestycja LOTOS Kolej w napęd wodorowy w lokomotywach jeżdżących pod jej marką, wiąże się przede wszystkim z możliwością wykorzystania potencjału w dziedzinie wytwarzania czystego wodoru w gdańskiej rafinerii. W ramach projektu PURE H2 prowadzonego przez Grupę LOTOS przewidziano budowę i uruchomienie infrastruktury do produkcji i sprzedaży wodoru o wysokiej czystości (99,999%), spełniającego wymagania norm dla paliwa wodorowego przeznaczonego do zasilania ogniw paliwowych. Wykorzystanie wodoru jako alternatywnego źródła energii lokomotyw to także udział LOTOS Kolej w pracach nad ograniczeniem zanieczyszczeń powietrza, spowodowanych emisją gazów spalinowych z pojazdów wyposażonych w konwencjonalne silniki. Wydaje się, że działania zmierzające do budowy hybrydowej lokomotywy mogą przyczynić się do powstania przełomowego pojazdu, który wkrótce zadebiutuje na polskich szynach. To również dzięki takim zabiegom LOTOS Kolej zwiększa potencjał spółki i stawia na rozwój.

Nowoczesne szkolenia

Na duży komfort pracy w LOTOS Kolej mogą liczyć maszyniści, którzy oprócz nowoczesnych maszyn, dostają szeroki wachlarz szkoleń i możliwości rozwoju. W grudniu ubiegłego roku uroczyście otwarto Ośrodek Szkolenia Maszynistów, wyposażony w symulator lokomotywy Dragon 2. Kierujący pociągami uczą się tam jak radzić sobie w razie wypadków czy awarii. W symulatorze zamontowano również moduł eco-driving pokazujący zużycie energii podczas próbnych jazd. Nowoczesny symulator wiernie odwzorowuje kabinę lokomotywy Dragon 2, którą na co dzień eksploatuje spółka. Jest to jedyny stacjonarny symulator pojazdu kolejowego z platformą ruchomą w województwie pomorskim oraz jeden z kilkunastu w całym kraju. Maszyniści szkolący się na symulatorze szkolą się na wirtualnych trasach, stanowiących odzwierciedlenie istniejących linii kolejowych. Jedna godzina takiego szkolenia jest równoważna z odbyciem pięciu godzin szkolenia w zakresie pracy przy czynnościach maszynisty. To dowód na to, że tego typu szkolenie jest niezwykle efektywne.

– Dzięki nowemu urządzeniu, będziemy mogli efektywniej rozwijać umiejętności swoich pracowników, a także szkolić kolejne pokolenie maszynistów. LOTOS Kolej jest liderem przewozów towarów niebezpiecznych w Polsce, dlatego szczególny nacisk kładziemy na bezpieczeństwo przewozów. Trening na symulatorze niewątpliwie przyczyni się do jego poprawy – mówi Jaromir Falandysz, wiceprezes Zarządu LOTOS Kolej