Lasy Państwowe stawiają na elektromobilność i ochronę klimatu

Możliwość komentowania Lasy Państwowe stawiają na elektromobilność i ochronę klimatu została wyłączona Aktualności, Inwestycje

Lasy Państwowe realizują wiele przedsięwzięć na rzecz ochrony klimatu. Wykonują je poczynając od swojej statutowej działalności tj. ochrony ekosystemów leśnych, sadzenia lasów, dodatkowo poprzez całe spektrum projektów rozwojowych takich jak np. Leśne Gospodarstwa Węglowe, promocja budownictwa drewnianego, czy termomedernizacja budynków LP.

global e mobiliti forum

Najbardziej kompleksowy i interdyscyplinarny pod tym względem jest projekt „Las energii”. Lasy Państwowe miały okazję go zaprezentować podczas Global e-Mobility Forum, który odbył się 21 listopada na Stadionie Narodowym w Warszawie. Było to pierwsze w Polsce wydarzenie o tak wysokiej randze dedykowane elektromobilności.

„Las energii” na Global e-Mobility Forum

Forum zainaugurował Prezes Rady Ministrów Mateusz Morawiecki. W konferencji, która została zapowiedziana w trakcie ubiegłorocznego Szczytu Klimatycznego w Katowicach COP24, wzięli udział sygnatariusze deklaracji „Driving Change Together — Katowice Partnership for Electromobility”, czyli przedstawiciele 44 państw, w sumie ponad 500 przedstawicieli administracji, ekspertów i praktyków rynku elektromobilności. Organizatorem wydarzenia była polska Prezydencja 24. Konferencji Stron Ramowej Konwencji Narodów Zjednoczonych w Sprawie Zmian Klimatu oraz Ministerstwo Klimatu, we współpracy z PSPA. Obecność Lasów Państwowych na Forum wzbudziła duże zainteresowanie odwiedzających. Na stoisku zostały zaprezentowane materiały informacyjne projektu „Las Energii”,  ukazujące zaangażowanie LP w elektromobilność i inne pola działalności społecznie odpowiedzialnej. Ciekawym uzupełnieniem stoiska była strefa ekspozycyjna na promenadzie stadionu, gdzie obok elektrycznego samochodu z floty LP, stanął, testowany przez leśników, elektryczny samochód terenowy „Sokół” oraz osobiste pojazdy taktyczne „Ryś”. W ramach Forum odbyły się sesje warsztatowe i spotkania grup roboczych, poświęcone wymianie dobrych praktyk, które skutecznie sprzyjały rozwojowi elektromobilności na światowych rynkach. W jednej z takich grup „The most effective strategies for development of e-Mobility” wziął udział przedstawiciel Lasów Państwowych – prezentację nt. elektromobilności w Lasach Państwowych wygłosiła Olga Buczyńska z Centrum Informacyjnego Lasów Państwowych. Podczas wydarzenia premierę miał także najnowszy raport podsumowujący projekt pilotażowy testowania samochodów elektrycznych we flocie LP pt. „Elektromobilność w praktyce Lasów Państwowych”. Opracowanie zostało przekazane Michałowi Kurtyce, Ministrowi Klimatu.

Auta elektryczne sprawdziły się w Lasach Państwowych

W ramach promocji elektromobilności Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe, w sierpniu 2018 roku rozstrzygnęły przetarg na zakup pojazdów elektrycznych. W wyniku postępowania flota LP została uzupełniona o 15 sztuk osobowych BMW i3 oraz 1 egzemplarz dostawczego Nissana e-NV200. Przez wiele miesięcy był to największy przetarg na dostawę pojazdów całkowicie elektrycznych ogłoszony w Polsce. Rozstrzygnięty przetarg miał charakter pilotażowy –wpisywał sie w strategie społecznej odpowiedzialności, wdrażaną przez Lasy Państwowe. Jego celem było uzyskanie niezbędnej wiedzy w zakresie warunków eksploatacyjnych, technicznych i kosztów związanych z użytkowaniem pojazdów elektrycznych. Na bazie tych doświadczeń będą podejmowane analizy w kierunku dalszej elektryfikacji floty LP. Samochody z napędem elektrycznym wykorzystywane są do celów administracyjnych, pokonują trasy miedzy siedzibami Dyrekcji Regionalnych LP a siedzibami nadleśnictw. W ciągu pierwszego roku eksploatacji przejechano tymi samochodami 141 035 kilometrów na co zużyto 22 352 kWh energii elektrycznej, czyli tyle ile wynosi szczytowe zużycie energii elektrycznej w ciągu jednej godziny przez pociągi warszawskiego metra. Używając tych ekologicznych samochodów zaoszczędzono 20,5 tony C02 w porównaniu do przejechania podobnego dystansu samochodami spalinowymi podobnej klasy. Przy okazji zorganizowano ponad 100 wydarzeń edukacyjnych w całym kraju, podczas których prezentowane były pojazdy i promowana zeroemisyjna technologia w transporcie.

Oprócz zerowej emisji w miejscu użytkowania, wśród atutów tych aut należy wymienić cichą pracę układu napędowego, wysoki poziom niezawodności, a także mniejsze zagrożenie wyciekami. Planowe uzupełnianie energii w akumulatorach litowo-jonowych pojazdów nie przysparzało użytkownikom większych problemów. Oferowany przez pojazdy zasięg w granicach 150-200 km okazał się wystarczający do realizacji zaplanowanych zadań przewozowych. Samochody elektryczne pełniły także istotne funkcje promocyjne, kreując wizerunek podmiotu zaangażowanego w ochronę środowiska. Specyfika pracy pozwalała niejednokrotnie na doładowanie pojazdu w czasie wykonywania zadań w jednostkach Lasów Państwowych. Taki stan rzeczy pozwolił na ograniczenie wizyt na stacjach szybkiego ładowania, co miało wpływ na niższe koszty eksploatacji, wydłużoną żywotność pakietu baterii. Wszystkie pojazdy eksploatowane w ramach projektu realizowały założone zadania służbowe nie ograniczając mobilności pracowników, co więcej, wpływając pozytywnie na komfort podróży.

Analizy wykonane podczas realizacji projektu wykazały, że auta elektryczne już dzisiaj mogą stanowić alternatywę dla pojazdów konwencjonalnych. Decyzja o wprowadzeniu do obsługi pojazdów elektrycznych musi być poprzedzona szeregiem dodatkowych badań. Podejmując decyzje o elektryfikacji floty, należy uwzględnić wszystkie czynniki ekonomiczno-finansowe, w tym m.in. nakłady inwestycyjne, koszty eksploatacyjne i koszty zewnętrzne.