Kolej otrzymała nowy system dynamicznej informacji pasażerskiej

Możliwość komentowania Kolej otrzymała nowy system dynamicznej informacji pasażerskiej została wyłączona Aktualności, Biznes, Inwestycje

Kolejowe Zakłady Łączności sp. z o.o. wdrożyły nowoczesny System Dynamicznej Informacji Pasażerskiej, w oparciu o najnowsze wytyczne PKP PLK S.A. tj. Ipi-6, na linii kolejowej 447 Grodzisk Mazowiecki – Warszawa Włochy. KZŁ Bydgoszcz są pierwszym dostawcą systemu w takiej formie.

fot. mat. prasowe

Chociaż SDIP zarządzany przez Centralną Aplikację Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej funkcjonował już w kilku lokalizacjach w Polsce, to instalacja najnowszych urządzeń oraz oprogramowania, zgodnych z wytycznymi Ipi-6 odbyła się po raz pierwszy, na zmodernizowanej linii kolejowej 447 Grodzisk Mazowiecki – Warszawa Włochy.

Na linii kolejowej 447 zainstalowanych zostało prawie 300 elementów Centralnego Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej, ułatwiających orientację podróżnych w bieżącym rozkładzie jazdy. Największą część systemu tworzą ekrany, pozostałe elementy to nowoczesne czujniki zajętości toru, zegary kolejowe sterowane protokołami sieciowymi oraz kamery telewizji przemysłowej.

Kolejowe Zakłady Łączności sp. z o.o. zainstalowały także 112 tablic krawędziowych, 16 tablic peronowych, 34 infokioski, 20 tablic zbiorczych i 10 tablic informacyjnych. Wszystkie urządzenia zostały wykonane w najnowszej technologii monitorów TFT. Informacje wyświetlane są zgodnie z wymogami interoperacyjności (TSI) zawartymi w rozporządzeniu Komisji Europejskiej.

Zainstalowane tablice zostały wykonane zgodnie z najnowszymi wytycznymi polskiego zarządcy sieci kolejowej. Oznacza to, że spełniają bardzo wysokie wymagania odporności na trudne warunki atmosferyczne, kompatybilności elektromagnetycznej oraz wydajności. Urządzenia te były wielokrotnie badane w specjalistycznych laboratoriach m.in. pod względem odporności na akty wandalizmu, szczelności i zakłóceń elektromagnetycznych oraz w komorach klimatycznych.

Transmisja danych między serwerem komunikacyjnym a lokalnym sterownikiem w urządzeniu podlega weryfikacji. W przypadku awarii sieci komunikacyjnej na terenie obiektu, informacje wyświetlane na wyświetlaczu mogą być wygaszone, aby nie wprowadzać podróżnych w błąd, zaś sterownik tablicy systematycznie podejmuje próby połączenia z serwerem i natychmiast po usunięciu awarii ponawia wyświetlanie aktualnych danych. Oprogramowanie urządzenia kompletuje obrazy otrzymane z CSDIP i wyświetla je bez ingerencji w ich zawartość. Dzięki temu pasażer otrzymuje zawsze aktualną informację.

Najistotniejszą cechą najnowszej wersji oprogramowania CSDIP wdrożonej na linii kolejowej 447, jest bezpieczeństwo wymiany danych. Kolejowe Zakłady Łączności wspólnie z PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przetestowały setki scenariuszy zachowania się urządzeń w środowisku pracy najnowszego protokołu CSDIP. Poza Systemem Dynamicznej Informacji Pasażerskiej KZŁ dostarczyły również system telewizji przemysłowej. Na linii kolejowej 447 monitoring obejmuje perony, tunele, windy i jest zgodny z Ipi-4 – najnowszymi wymaganiami zarządcy infrastruktury kolejowej.

fot. mat. prasowe

Zainstalowane na peronach 34 czujniki kontroli zajętości toru, to nieodzowny element wdrażanych Systemów Dynamicznej Informacji Pasażerskiej na polskich stacjach. Czujniki przeznaczone są do detekcji obecności składów pociągowych przejeżdżających lub stojących przy peronie, na obserwowanym torze i przekazania tej informacji do Centralnego Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej (CSDIP).

Warto zaznaczyć, że KZŁ Bydgoszcz realizują już kolejny kontrakt w podobnym zakresie, dotyczący budowy Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej na terenie województwa łódzkiego. W te najnowsze rozwiązania zostaną wyposażone również przystanki intermodalne w Łodzi, które będą alternatywą dla tradycyjnej komunikacji miejskiej.

– Kolejowe Zakłady Łączności sp. z o.o. jako najstarszy producent systemów dynamicznej informacji pasażerskiej w Polsce przez lata doświadczeń i realizacji rozwijał oraz usprawniał sposoby prezentacji informacji dla podróżnych. Na zdecydowanej większości polskich dworców pasażerowie korzystają z tablic i zapowiedzi głosowych produkcji bydgoskich zakładów. Teraz po wprowadzeniu nowych wytycznych przez zarządcę narodowej sieci kolejowej dostarczamy na polską kolej najbardziej zaawansowane tablice informacyjne, przygotowane do funkcjonowania w złożonym systemie Centralnej Aplikacji Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej PKP PLK S.A. – wyjaśnia Krzysztof Magierowski – Prezes Zarządu KZŁ Bydgoszcz.

Udostępnij...Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInEmail this to someone