Go west! Rynek niemiecki pierwszym rynkiem internacjonalizacji dla polskich MŚP

Możliwość komentowania Go west! Rynek niemiecki pierwszym rynkiem internacjonalizacji dla polskich MŚP została wyłączona Aktualności, Prawo i Podatki

Wartość wymiany handlowej Polski i Niemiec w 2018 roku wyniosła 120 mld euro. Bliskość geograficzna, siła powiązań gospodarczych, podobna struktura gospo­darki oparta na sektorze MSP, atrakcyjny rynek 82 mln konsumentów i 3,5 mln odbiorców komercyjnych – wszystko to przemawia za tym, aby właśnie od Nie­miec rozpoczynać podbój zagranicznych rynków.

Hamburg fot. mat. prasowe Polsko-Niemieckiej Izby Przemysłowo-Handlowej

Trzeba jednak pamiętać, że rynek nie­miecki jest też trudny, nasycony, dość hermetyczny. Przedsiębiorca napotka na szereg wyzwań dotyczących np. uzyski­wania certyfikatów jakości, obowiązko­wej rejestracji do systemu odzyskiwania opakowań jednorazowych, konieczności wnoszenia opłat półkowych. Często, żeby uwiarygodnić własną firmę i pozyskać potencjalnego odbiorcę trzeba utworzyć filię firmy w Niemczech, bądź przejąć niemiecką lokalną spółkę.

Polscy przedsiębiorcy zadowoleni z obecności w Niemczech
Polsko-Niemiecka Izba Przemysło­wo-Handlowa (AHK Polska) od 2015 roku prowadzi badania polskich spółek w Niemczech. Ocenia się, że na rynku nie­mieckim jest ich około 1000-1500. Trzecią edycję badań przeprowadzono w paździer­niku i listopadzie 2018 roku w grupie 70 polskich firm działających w Niemczech.
Aż 97% badanych powtórzyłoby decyzję o wejściu na rynek naszego zachodnie­go sąsiada. Ankietowani oceniali też kondycję niemieckiej gospodarki: 51,4% respondentów uznało ją za dobrą, a 40% za bardzo dobrą.
Pozytywnie oceniono również perspek­tywy niemieckiej gospodarki: 45,7% badanych stwierdziło, że w 2019 roku będzie ona lepsza niż w 2018. Badani przedsiębiorcy byli zadowoleni również z sytuacji ekonomicznej swoich firm: dwie trzecie badanych (65,7%) określiło ją jako dobrą lub bardzo dobrą. 75,7% twierdziło, że obroty ich firm wzrosną w 2019 roku, w stosunku do 2018 roku, a 30% , że nie ulegną zmianie. Przedsiębiorcy doceniali dobrą jakość infrastruktury w Niem­czech, dyscyplinę płatniczą kontrahentów, przewidywalność polityki gospodarczej Niemiec i współpracę z administracją.

Nie oszczędzać na doradztwie prawno-podatkowym
Prowadzenie działalności gospodarczej w Niemczech może przybrać bardzo różne formy: od transgranicznego świadczenia usług w ramach podwykonawstwa bez rejestracji działalności w Niemczech, wprowadzania towarów na rynek, przez rejestrację spółki, po przejęcie lokalnego przedsiębiorstwa.

– Należy zapoznać się z uwarunkowaniami prawnymi naszego biznesowego przed­sięwzięcia w Niemczech, dobrać formę przedsiębiorstwa do potrzeb, pozyskać partnera, który będzie nas wspierał merytorycznie. Nie należy oszczędzać na doradztwie prawno-podatkowym. Konse­kwencje lekceważenia prawa w Niemczech są bowiem bardzo kosztowne – radzi Roland Fedorczyk, szef działu Prawo i Podatki w Polsko-Niemieckiej Izbie Prze­mysłowo-Handlowej.

Bardzo dobrym instrumentem promocji dla polskich firm zdobywających rynek niemiecki mogą być targi. Decydując się na udział w takim wydarzeniu trzeba zastanowić się, czy poprzez uczestnictwo w danych targach rzeczywiście uda nam się dotrzeć do interesujących nas grup docelowych. Warto, skorzystać ze strony internetowej stowarzyszenia przemysłu targowego w Niemczech www.auma.de (niem. Komitet Wystaw i Targów Niemieckiego Biznesu – AUMA). Przed targami warto przeprowadzić kampanie informacyjne PR w lokalnej prasie branżowej i zaistnieć w katalogu targowym. Należy również zadbać o to, aby potencjalni kontrahenci odwiedzili nas podczas imprezy targowej. Zdaniem ekspertów, ok. 30% targowego czasu powinny wypełniać rozmowy i spotkania biznesowe ustalone jeszcze przed targami.

Katarzyna Soszka-Ogrodnik,
rzecznik prasowy Polsko-Niemieckiej Izby Przemysłowo-Handlowej