Globalny gracz doradza coraz większej liczbie polskich firm

Możliwość komentowania Globalny gracz doradza coraz większej liczbie polskich firm została wyłączona Aktualności, Biznes, firma tygodnia, Inwestycje

Z Raphaelem Vieuxmaire oraz Laurent Le Pajolec, Członkami Zarządu EXCO rozmawia Milena Zarabska

Członkowie Zarządu EXCO, fot. mat. prasowe

Spółka EXCO A2A Polska działa na polskim rynku od 1999 roku. Proszę przedstawić najważniejsze etapy jej rozwoju w Polsce.

RV: W 1998 roku przyjechałem do Polski, aby wspierać Exco Francja we współpracy z  lokalnym dużym klientem francuskojęzycznym. Nie minął jeszcze rok od tego czasu, kiedy wraz z obecnym Prezesem z  Francji utworzyliśmy spółkę i  nawiązaliśmy współpracę z  lokalnym biurem rachunkowym. Niedługo po tym otworzyliśmy kolejne biuro w Krakowie.

W 2004 roku dołączyliśmy do francuskiej grupy EXCO A2A i rozpoczęliśmy otwierać kolejne biura: w 2008 roku biuro w Radomiu a niespełna rok później – w Gdańsku i Wrocławiu.

Kolejnym ważnym wydarzeniem w  życiu naszej spółki było przejęcie spółki CTN Polska – specjalizującej się w  obsłudze księgowej i  kadrowo-płacowej filii spółek francuskich i belgijskich. Wraz z tym przejęciem, EXCO A2A Polska zyskało m.in. dodatkową lokalizację biura w  Poznaniu, posiadając obecnie 6 biur w  kluczowych pod względem możliwości biznesowych 6 miastach Polski.

Jaka jest Państwa skala działalności i oferta na świecie?

RV: EXCO jest członkiem międzynarodowej sieci Kreston International – zrzeszającej firmy księgowe na całym świecie oraz jest obecne w  ponad 123 lokalizacjach na terenie Francji, w  jej departamentach zamorskich, w Portugalii oraz w Afryce. LP: Zaczęliśmy od usług rewizji finansowo-księgowych, analiz finansowych i  biznes planu dla klientów Francuskich. Po dołączeniu do sieci EXCO poszerzyliśmy zakres usług o  księgowość, kadry i  płace, oraz raportowanie. Obecnie EXCO A2A Polska rozwija coraz więcej usług doradczych i konsultingowych.

Na ten moment możemy wyróżnić: doradztwo dla inwestorów zagranicznych (start na polskim rynku), outsourcing usług (księgowość, listy płac, sprawozdawczość, kontrola finansowa), doradztwo kapitałowe (Due dilligence, wycena, analiza finansowa, konsulting, zarządzanie sukcesją), otwarcie nowego biznesu (biznesplan, doradztwo, badania inwestorów i  kapitału), doradztwo personalne, inne doradztwo (tarcza antykryzysowa, optymalizacja kosztów, szkolenia, audyt i proces organizacyjny, konsolidacja, audyt wewnętrzny), obsługa prawna oraz tłumaczenia.

Ilu klientów ma obecnie posiada spółka oraz jakiego rodzaju są to przedsiębiorstwa?

LP: Mamy obecnie ponad 350 klientów, których rozmiar i  przedmiot działalności są różne. Najpopularniejsze są Spółki z  ograniczoną odpowiedzialnością (Sp. z  o.o.) ale wśród naszych klientów znajdują się również Spółki akcyjne/ Działalności gospodarcze, a  nawet Konfederacje, Związki czy Przedstawicielstwa. Jeśli chodzi o  sektory w  jakich działają – możemy wymienić tutaj budowlany, handlowy, hotelarstwo, doradztwo, inżynieria, dystrybucja, produkcja etc. RV: Osiągnęliśmy pozycję globalnego gracza na rynku usług doradczych. Pomagamy również coraz większej liczbie polskich przedsiębiorców, które potrzebują lokalnego doradztwa lub rozwijają się za granicą. Zwłaszcza w czasie pandemii koronawirusa, aby pomóc im skorzystać z porad reorganizacyjnych, w znalezieniu lokalnej pomocy, lub w poszukiwaniu finansowania.

Jak EXCO A2A Polska pomaga polskim klientom w  zakresie uzyskiwania wsparcia w  ramach tarczy antykryzysowej?

RV: W  zakresie tarczy antykryzysowej i tarczy finansowej wsparcia udziela zespół pracowników z kilku działów, dostarczając dane finansowe i kadrowo-płacowe, a także wypełniając wnioski o dofinansowanie, bądź wskazując, w jaki sposób klient powinien wniosek wypełnić. Poprzez uczestnictwo w webinariach, a także poprzez analizę ustaw, regulaminów, przewodników, pytań i odpowiedzi na stronach Ministerstwa Finansów, PFR, PARP, czy BGK, jesteśmy w  stanie przedstawić naszym klientom kompletne i  wiarygodne informacje oraz wyjaśnić pojawiające się wątpliwości.

LP: Klienci Exco skorzystali już z  większości oferowanych przez polski rząd rodzajów pomocy zarówno w ramach tarczy antykryzysowej (np. dofinansowanie do wynagrodzeń i składek, pożyczki), jak i finansowej (wsparcie oferowane przez PFR, PARP, BGK).

Na czym polega trudność sporządzania sprawozdań finansowych w  firmach w czasie COVID-19?

RV: Na braku pewności, że dana działalność będzie kontynuowana w niezmienionym zakresie. W  przypadku zagrożenia kontynuacji działalności informacja taka powinna zostać w  sprawozdaniu finansowym ujawniona.

Exco wspiera klientów analizując ich sytuację finansową, wysyłając raporty finansowe. Klienci mają w Exco również wsparcie prawne – analizujemy na bieżąco, czy klient nie jest zagrożony upadłością i informujemy o ryzyku dla spółki i dla zarządu. Oferujemy również wsparcie w restrukturyzacji bądź likwidacji spółek.

LP: Termin na składanie sprawozdań był przedłużony, więc przy większości naszych klientów, w czasie COVID-19 nie mieliśmy żadnych problemów w  ich sporządzaniu. Utrudnienia pojawiały się w  momencie, gdy trzeba było przeprowadzić niezbędne badania i  analizy do których niezbędne było spotkanie i współpraca z firmami audytorskimi. Na szczęście żyjemy w czasach, które ułatwiają załatwianie wielu spraw online, dzięki czemu daliśmy radę dotrzymywać wszelkie terminy.

Udostępnij...Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInEmail this to someone