Firmy rodzinne – odpowiedzialność za pracowników i region

Możliwość komentowania Firmy rodzinne – odpowiedzialność za pracowników i region została wyłączona Aktualności, Nauka

 

Z dr hab. Krzysztofem Safinem, prof. WSB, inicjatorem i twórcą dolnośląskiego Kongresu Firm Rodzinnych, dyrektorem Centrum Biznesu Rodzinnego w Wyższej Szkole Bankowej we Wrocławiu rozmawia Ryszard Żabiński

 Już 3-4 marca we Wrocławiu odbędzie się III edycja Kongresu Firm Rodzinnych. Gdy trzy lata temu po raz pierwszy organizowano Kongres nie spodziewał się Pan chyba, że zaledwie po trzech latach wydarzenie będzie się cieszyć tak dużym zainteresowaniem przedsiębiorców prowadzących firmy rodzinne?

Był w tym element nowości i niepewności zarazem. Zajmowaliśmy się specyficzną grupą polskich firm rodzinnych, nie było wtedy oczywiste, że jest to sektor gospodarki,o którym powinno się dużo mówić. Nawet wśród samych przedsiębiorców świadomość, że oto jesteśmy firmą rodzinną, nie była aż tak powszechna. Koncepcja Kongresu Firm Rodzinnych polega na tym, aby dostarczać przedsiębiorcom wiedzy poprzez przykłady. Wskazujemy na specyficzne problemy związane z cyklem rozwoju przedsiębiorstwa rodzinnego. Dzisiaj prowadzisz młodą firmę rodzinną, ale wkrótce staniesz przed problemem sukcesji, do której powinieneś się dużo wcześniej przygotować. Pojawi się problem zatrudnienia menedżerów na wysokich stanowiskach, spoza rodziny.

Formuła dotychczasowych Kongresów polegająca na analizowaniu tych problemów wspólnie z przedsiębiorcami, poprzez udział w panelach tematycznych i warsztatach, sprawdziła się. W tym roku chcemy ją dalej kontynuować. Przedsiębiorcy będą mogli m.in. poprzez aplikacje, zadawać wcześniej pytania prowadzącym warsztaty i ekspertom. Chcemy wskazać na trendy rozwojowe w gospodarce, pokazać w jaki sposób można je wykorzystywać w działalności biznesowej.

Czy jako organizatorzy macie również kontakt z firmami rodzinnymi pomiędzy Kongresami?

W ubiegłym roku, po II Kongresie Firm Rodzinnych, zorganizowaliśmy jeszcze cztery spotkania: w Świdnicy, Piechowicach, Złotoryi i we Wrocławiu.  W Świdnicy gościliśmy w Urzędzie Miejskim, w pozostałych miejscowościach w siedzibach firm: Huty Julia, Vitbisu i Grupy Wróbel. Były to spotkania o bardziej kameralnym charakterze, podczas których dyskutowaliśmy szczegółowo o najważniejszych problemach i wyzwaniach firm rodzinnych. Pokazywaliśmy najlepsze przykłady sukcesji w firmach rodzinnych, analizując co spowodowało, że zakończyły się one sukcesem.

Innym, ważnym problemem jest internacjonalizacja przedsiębiorstwa rodzinnego. W jaki sposób skutecznie wchodzić na rynki zagraniczne, jak wykorzystywać możliwości jakie daje globalizacja? Jedną z możliwości ekspansji jest przejmowanie zagranicznych firm. O tych zagadnieniach będziemy m.in. mówić podczas drugiego dnia, III Kongresu Firm Rodzinnych, który odbędzie się w dniach 3-4 marca we Wrocławiu. Przedstawimy m.in. przykład takiego udanego przejęcia dokonanego przez polską firmę rodzinną. Podczas drugiego dnia III Kongresu będziemy również mówić o najważniejszych trendach zakupowych, o tym jak należy się teraz reklamować.

Wyzwaniem dla firm rodzinnych jest również czwarta rewolucja przemysłowa. Nie jest to zresztą tylko polski problem. Niedawno dyskutowaliśmy o tym z kolegami z Niemiec, którzy uważają pojęcia Przemysłu 4.0 w firmach rodzinnych. Jedno z pytań brzmi: czy internet rzeczy, sztuczna inteligencja wykorzystywane w produkcji i zarządzaniu wzmocnią, czy też osłabią naturalne przewagi firmy rodzinnej polegające na bezpośrednich kontaktach, specyficznej kulturze organizacyjnej?

Tematem wiodącym III Kongresu Firm Rodzinnych jest hasło „Własność zobowiązuje”. Jak je należy rozumieć?

Chcemy pokazać, że założenie firmy rodzinnej, rozpoczęcie działalności nie wiąże się jedynie z zarabianiem pieniędzy, że jest to również wzięcie ogromnej odpowiedzialności, za własne nazwisko, rodzinę, pracowników, ale też całe otoczenie, w którym się funkcjonuje, lokalną społeczność, region. Chcemy pokazać, że społeczna odpowiedzialność biznesu, ma metodyczne podstawy, że działania z tego zakresu, wspierające lokalne społeczności, można dokonywać w sposób dobrze zorganizowany i przemyślany.

Własność zobowiązuje  – to znaczy jeśli zakładam firmę rodzinną w danym regionie, to zobowiązuje się również, że będę ten biznes prowadził przez wiele lat, dla dobra firmy i regionu. Takie wieloletnie, perspektywiczne myślenie jest zresztą charakterystyczne dla firmy rodzinnej. W takiej strukturze właścicielskiej nie ma nacisku akcjonariuszy na osiąganie szybkich zysków. Właściciel firmy rodzinnej buduje ją na lata, dla swoich dzieci i wnuków.

Czy uważa Pan, że obecne postrzeganie firm rodzinnych różni się trochę od tego sprzed trzech lat, gdy organizowano I Kongres?

Można mówić o widocznej zmianie w postrzeganiu firm rodzinnych w naszym regionie. Świadczy to o pozytywnym, promocyjnym efekcie jakie przynosiły kolejne edycje Kongresu. Powstało dużo publikacji i materiałów związanych z Kongresami, również na naszej uczelni – w Wyższej Szkole Bankowej we Wrocławiu powstało wiele prac magisterskich i licencjackich dotyczących firm rodzinnych. Znam też wiele przykładów studenckich par, które po skończeniu studiów założyły własne firmy rodzinne.

O Kongresie

III edycja Kongresu Firm Rodzinnych odbędzie się w dniach 3-4 marca 2020 r. w Haston City Hotel przy ul. Irysowej 1-3 we Wrocławiu.Tematem wiodącym Kongresu jest hasło „Własność zobowiązuje”.
Kongres Firm Rodzinnych jest wspólnym dziełem środowiska biznesowego, samorządowego i akademickiego, jedynym i pierwszym na Dolnym Śląsku wydarzeniem o tej skali i wadze merytorycznej adresowanym do osób prowadzących firmy rodzinne, przyszłych sukcesorów oraz pracowników tych firm i wszystkich zainteresowanych tematyką firm rodzinnych.

 Organizatorzy

*Wyższa Szkoła Bankowa we Wrocławiu

*Centrum Biznesu Rodzinnego

*Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego
*Związek Pracodawców Polska Miedź

 

Program

Przerwa kawowa: 30 minut

Panele dyskusyjne równoległe:

Przerwa kawowa: 30 minut

Panele dyskusyjne równoległe:

Przerwa kawowa: 15 minut

Wręczanie nagród laureatom w Plebiscytu na najpopularniejszą firmę rodzinną Dolnego Śląska organizowanego przez Gazetę Wrocławską

Podsumowanie i zakończenie Kongresu

Prowadzący
Roland Szymański – Współwłaściciel w Grupie Lars, Członek zarządu FBN International NxGLeadership Team

  • II DZIEŃ: 4 marca 2020 r. godz. 9-14, Business Trends – trendy biznesowe, których nie mogą pominąć firmy rodzinne

W trakcie drugiego dnia specjaliści z wielu dziedzin – praktycy i konsultanci przedstawią uczestnikom kongresu te trendy (kierunki rozwoju) w różnych obszarach biznesu, które będą wywierać wpływ na zachowania i postawy zarówno firm jak i ich klientów. Podążanie za nimi będzie wyzwaniem dla wielu firm, jednak z perspektywą szansy na sukces rynkowy, ich ignorowanie takie szanse zdecydowanie ogranicza. W każdym z obszarów zaprezentujemy istotę trendów, wpływ na działalność przedsiębiorstwa i możliwości i sposoby wykorzystania pozytywnych konsekwencji oraz zminimalizowanie zagrożeń związanych z ich występowaniem.

  •  Rejestracja uczestników
  • Otwarcie spotkania
  • Śniadanie biznesowe
  • Prezentacje połączone z dyskusją:
  • Trendy konsumenckie i zakupowe
  • Trendy w marketingu i reklamie
  • Trendy w prawie i podatkach
  • Cyberbezpieczeństwo
  • Przemysł Przyszłości

Więcej o Kongresie

https://www.wsb.pl/wroclaw/kongres-firm-rodzinnych

 

Udostępnij...Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInEmail this to someone