Fair Play,czyli jak zarabiać pieniądze uczciwie i z klasą

Możliwość komentowania Fair Play,czyli jak zarabiać pieniądze uczciwie i z klasą została wyłączona Aktualności, Biznes, firma tygodnia

Rozmowa z Mieczysławem Bąkiem, Przewodniczącym Komisji Ogólnopolskiej programu Przedsiębiorstwo Fair Play

Mieczysław Bąk, Przewodniczący Komisji Ogólnopolskiej programu Przedsiębiorstwo Fair Play fot. mat. prasowr

Jakie były początki Programu „Przedsiębiorstwo Fair Play”?

Idea programu narodziła się w 1997 r. gdy Fundacja „Instytut Badań nad Demokracją i Przedsiębiorstwem Prywatnym” KIG wygrała konkurs Polskiej Fundacji Promocji i Rozwoju MSP (obecnie PARP) na realizację projektu popularyzującego rzetelność w biznesie wśród małych i średnich przedsiębiorstw (w ramach PHARE). Już w trakcie trwania I edycji, w której wyłoniliśmy 39 laureatów, okazało się, że konkurs cieszy się dużym zainteresowaniem również wśród większych podmiotów. Postanowiliśmy więc, że kolejna edycja adresowana będzie także do nich, a konkurs przekształciliśmy w program certyfikacyjny. Podejmując w 1998 r. wyzwanie, jakim była realizacja pierwszej edycji Programu Promocji Kultury Przedsiębiorczości „Przedsiębiorstwo Fair Play” wierzyliśmy, że właściwym sposobem zmieniania otaczającej nas rzeczywistości na lepszą jest pokazywanie przykładów świadczących m.in. o tym, że prowadzić firmę i zarabiać pieniądze można uczciwie i z klasą. W tym roku program zainteresował ok. 350 firm z całego kraju, z których 270 zgłosiło się do niego, a ostatecznie, po weryfikacji, certyfikaty trafiły do 250 laureatów.

Proszę wymienić korzyści jakie odnoszą uczestnicy tego programu.

Rzetelna weryfikacja, faktyczne przełożenie posiadanego certyfikatu na zainteresowanie klientów i kontrahentów ofertą firmy oraz wyraźny wpływ na budowanie i kształtowanie kontaktów z nimi. Ważnym czynnikiem jest także miejsce w gronie osób myślących o prowadzeniu biznesu w podobny sposób, w oparciu o zasady etyki wzbogacone o zagadnienia Społecznej Odpowiedzialności Biznesu. „Przedsiębiorstwo Fair Play” jest najbardziej wiarygodnym i rozpoznawalnym certyfikatem potwierdzającym rzetelność firmy. Program zatem to nie tylko 22-letnie doświadczenie w weryfikacji firm, ale także rozpoznawalne logo, które niesie ze sobą konkretne wartości, takie jak prestiż, uczciwość czy rzetelność. Korzystając z okazji, odsyłam na naszą stronę www.fairplay.pl, gdzie zamieściliśmy wypowiedzi tegorocznych laureatów.

Jak zmienił się polski biznes w czasie funkcjonowania programu „Przedsiębiorstwo Fair Play”?

Gdy rozpoczynaliśmy pierwszą edycję programu, brakowało wśród przedsiębiorców świadomości jak ważne są inicjatywy podejmowane na rzecz społeczności lokalnych. Dziś CSR staje się jednym ze stałych elementów strategii firm. W tworzenie koncepcji społecznie odpowiedzialnych inicjatyw osobiście angażują się właściciele i zarządy przedsiębiorstw. W trakcie corocznej weryfikacji uczestników poznaliśmy ogromną liczbę firm „z ludzką twarzą”, firm działających holistycznie, nastawionych na rozwój, naukę i samodoskonalenie. Na pierwsze miejsce wybijają się: pomoc potrzebującym, warsztaty dla dzieci, sport i ekologia. Wierzymy, że mimo trudnego czasu dla przedsiębiorców, pozytywny efekt realizacji programu nie zostanie zaprzepaszczony i w kolejnych latach do grona „Przedsiębiorstw Fair Play” dołączą nowe podmioty.