Elektromobilny i innowacyjny Rzeszów

Możliwość komentowania Elektromobilny i innowacyjny Rzeszów została wyłączona Aktualności, Biznes, Inwestycje, Samorząd

Z Tadeuszem Ferencem, prezydentem Rzeszowa rozmawia Marcin Prynda

Tadeusz Ferenc fot. mat. prasowe

W tym roku na rzeszowskie ulice wyjechały pierwsze autobusy elektryczne. Jakiego nakładu wymagało to od miasta? Jakie są korzyści płynące z zakupu tego typu autobusów?

Dziesięć pierwszych autobusów elektrycznych rozpoczęło w tym roku regularne kursy. Koszt zakupu wynosił ponad 30 mln zł, ale w 85 proc. był dofinansowany przez Unię Europejską. Obsługują one na razie dwie linie, natomiast oczywiście to nie koniec. W ramach porozumienia z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju, do końca 2023 r. do Rzeszowa przyjadą co najmniej 2 autobusy elektryczne (10 i 18-metrowy), a także 1 autobus 10-metrowy, którego energia do napędu pochodzić będzie z pokładowych wodorowych ogniw paliwowych. Cały czas staramy się, aby poprawiać jakość powietrza w mieście. Autobusy elektryczne, w przeciwieństwie do autobusów spalinowych, nie zanieczyszczają powietrza. Poza tym gwarantują zdecydowanie lepszy komfort jazdy. Podczas przejazdu nie słychać silnika, co w autobusach spalinowych, jest dość uciążliwe. Inwestujemy nie tylko w autobusy elektryczne, ale także te napędzane gazem ziemnym. Obecnie posiadamy 68 autobusów gazowych, ale ich flota systematycznie się powiększa. W listopadzie br. podpisaliśmy umowę z firmą Autosan na dostawę kolejnych 60 autobusów tego typu.

Jakie inne innowacyjne rozwiązania, nie tylko w dziedzinie komunikacji, są wdrażane w Rzeszowie?

Jeśli chodzi o komunikację, pracujemy również nad wprowadzeniem pierwszego autobusu autonomicznego. Rzeszów jako pierwsze miasto w Polsce wprowadził innowacyjne i nowoczesne wiaty przystankowe klimatyzowane latem i ogrzewane zimą, których zasilanie wspomagają ogniwa fotowoltaiczne, co obniża koszty ich eksploatacji. Jako elementy szklane (wypełnienie ścian i dachu) zastosowano szyby zespolone wykonane z laminowanego szkła hartowanego. Na dachu i w gablocie na rozkłady jazdy umieszczone jest oświetlenie LED. Nieustannie rozwijamy w Rzeszowie temat elektromobilności. Jeszcze w tym roku uruchomiona zostanie wypożyczalnia samochodów elektrycznych. Współpracujemy z PGE nad budową stacji ładowania tego typu pojazdów. Docelowo ma ich być 100, a kilka już zostało uruchomionych. Idea smart city jest także wdrażana w edukacji. W ubiegłym roku podpisaliśmy umowę z firmą Microsoft. Współpraca ma na celu polepszenie warunków i sposobu nauczania we wszystkich rzeszowskich szkołach poprzez wprowadzenie najnowszych rozwiązań informatycznych zarówno w obszarze nauczania jak i zarządzania placówkami. Od października 2018 r. każdy z 3600 nauczycieli oraz 30 tysięcy uczniów wszystkich szkół publicznych w Rzeszowie uzyskał bezpłatny dostęp do oprogramowania Office 365 oraz prawo do jego instalacji na 5 komputerach, 5 tabletach oraz 5 smartfonach. Oprócz tego, dzięki współpracy Urzędu Miasta z Microsoft, uczniowie rzeszowskich szkół będą mogli (w ramach zajęć pozalekcyjnych) rozpocząć naukę programowania.

Jakie inwestycje były dla miasta najważniejsze w ostatnich latach?

Na pewno najważniejszymi inwestycjami jest rozbudowa infrastruktury drogowej w Rzeszowie. Oprócz tego, że udało nam się rozbudować wszystkie drogi wylotowe do 4 pasów ruchu, to cały czas pracujemy nad poprawą dróg w mieście. Jednak nie skupiamy się wyłącznie na drogach. Bardzo ważną inwestycją była przebudowa Dworca Lokalnego. To jeden z najnowocześniejszych obiektów tego typu w Europie. Ściany zewnętrzne budynku są pokryte fasadą wentylowaną z okładzinami w postaci modułów fotowoltaicznych oraz żaluzjami fotowoltaicznymi. Zaletą takiego rozwiązania jest możliwość produkcji energii elektrycznej na potrzeby budynku obsługi podróżnych. W zadaszeniach płyty dworca zastosowane są również moduły fotowoltaiczne produkujące energię elektryczną na potrzeby urządzeń znajdujących się na Dworcu Lokalnym takich jak np. Tablice Informacji Pasażerskiej czy biletomat.