Elektromobilny i innowacyjny Rzeszów

Możliwość komentowania Elektromobilny i innowacyjny Rzeszów została wyłączona Aktualności, Biznes, Inwestycje, Samorząd

Z Tadeuszem Ferencem, prezydentem Rzeszowa rozmawia Marcin Prynda

Tadeusz Ferenc fot. mat. prasowe

W tym roku na rzeszowskie ulice wyjechały pierwsze autobusy elektryczne. Jakiego nakładu wymagało to od miasta? Jakie są korzyści płynące z zakupu tego typu autobusów?

Dziesięć pierwszych autobusów elektrycznych rozpoczęło w tym roku regularne kursy. Koszt zakupu wynosił ponad 30 mln zł, ale w 85 proc. był dofinansowany przez Unię Europejską. Obsługują one na razie dwie linie, natomiast oczywiście to nie koniec. W ramach porozumienia z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju, do końca 2023 r. do Rzeszowa przyjadą co najmniej 2 autobusy elektryczne (10 i 18-metrowy), a także 1 autobus 10-metrowy, którego energia do napędu pochodzić będzie z pokładowych wodorowych ogniw paliwowych. Cały czas staramy się, aby poprawiać jakość powietrza w mieście. Autobusy elektryczne, w przeciwieństwie do autobusów spalinowych, nie zanieczyszczają powietrza. Poza tym gwarantują zdecydowanie lepszy komfort jazdy. Podczas przejazdu nie słychać silnika, co w autobusach spalinowych, jest dość uciążliwe. Inwestujemy nie tylko w autobusy elektryczne, ale także te napędzane gazem ziemnym. Obecnie posiadamy 68 autobusów gazowych, ale ich flota systematycznie się powiększa. W listopadzie br. podpisaliśmy umowę z firmą Autosan na dostawę kolejnych 60 autobusów tego typu.

Jakie inne innowacyjne rozwiązania, nie tylko w dziedzinie komunikacji, są wdrażane w Rzeszowie?

Jeśli chodzi o komunikację, pracujemy również nad wprowadzeniem pierwszego autobusu autonomicznego. Rzeszów jako pierwsze miasto w Polsce wprowadził innowacyjne i nowoczesne wiaty przystankowe klimatyzowane latem i ogrzewane zimą, których zasilanie wspomagają ogniwa fotowoltaiczne, co obniża koszty ich eksploatacji. Jako elementy szklane (wypełnienie ścian i dachu) zastosowano szyby zespolone wykonane z laminowanego szkła hartowanego. Na dachu i w gablocie na rozkłady jazdy umieszczone jest oświetlenie LED. Nieustannie rozwijamy w Rzeszowie temat elektromobilności. Jeszcze w tym roku uruchomiona zostanie wypożyczalnia samochodów elektrycznych. Współpracujemy z PGE nad budową stacji ładowania tego typu pojazdów. Docelowo ma ich być 100, a kilka już zostało uruchomionych. Idea smart city jest także wdrażana w edukacji. W ubiegłym roku podpisaliśmy umowę z firmą Microsoft. Współpraca ma na celu polepszenie warunków i sposobu nauczania we wszystkich rzeszowskich szkołach poprzez wprowadzenie najnowszych rozwiązań informatycznych zarówno w obszarze nauczania jak i zarządzania placówkami. Od października 2018 r. każdy z 3600 nauczycieli oraz 30 tysięcy uczniów wszystkich szkół publicznych w Rzeszowie uzyskał bezpłatny dostęp do oprogramowania Office 365 oraz prawo do jego instalacji na 5 komputerach, 5 tabletach oraz 5 smartfonach. Oprócz tego, dzięki współpracy Urzędu Miasta z Microsoft, uczniowie rzeszowskich szkół będą mogli (w ramach zajęć pozalekcyjnych) rozpocząć naukę programowania.

Jakie inwestycje były dla miasta najważniejsze w ostatnich latach?

Na pewno najważniejszymi inwestycjami jest rozbudowa infrastruktury drogowej w Rzeszowie. Oprócz tego, że udało nam się rozbudować wszystkie drogi wylotowe do 4 pasów ruchu, to cały czas pracujemy nad poprawą dróg w mieście. Jednak nie skupiamy się wyłącznie na drogach. Bardzo ważną inwestycją była przebudowa Dworca Lokalnego. To jeden z najnowocześniejszych obiektów tego typu w Europie. Ściany zewnętrzne budynku są pokryte fasadą wentylowaną z okładzinami w postaci modułów fotowoltaicznych oraz żaluzjami fotowoltaicznymi. Zaletą takiego rozwiązania jest możliwość produkcji energii elektrycznej na potrzeby budynku obsługi podróżnych. W zadaszeniach płyty dworca zastosowane są również moduły fotowoltaiczne produkujące energię elektryczną na potrzeby urządzeń znajdujących się na Dworcu Lokalnym takich jak np. Tablice Informacji Pasażerskiej czy biletomat.

Udostępnij...Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInEmail this to someone