COVID-19: Wpływ na polsko-francuskie relacje biznesowe i rozwój nearshoringu

Możliwość komentowania COVID-19: Wpływ na polsko-francuskie relacje biznesowe i rozwój nearshoringu została wyłączona Aktualności, Biznes, It, Zdrowie

COVID-19 zmusił liderów biznesu do zmiany strategii outsourcingu – zarówno pod względem wyboru lokalizacji, jak i modelu współpracy. Francuskie firmy, podobnie jak wiele innych w Europie, w celu zmniejszenia ryzyka i poprawy efektywności decydują się na przeniesienie swoich outsourcowanych usług z Azji do Europy Środkowej.

Francuscy klienci NATKA są najbardziej skłonni do outsourcowania do regionu CEE usług w zakresie rozwoju oprogramowania, obsługi klienta i usług integracji procesów i systemów IT

Francuscy klienci NATKA są najbardziej skłonni do outsourcowania do regionu CEE usług w zakresie rozwoju oprogramowania, obsługi klienta i usług integracji procesów i systemów IT fot. mat. prasowe

NATEK posiada strategiczną pozycję w regionie CEE w zakresie świadczenia wysokiej jakości usług IT. Od 2004 roku, kiedy nasz CEO Jean-Michel Namand otworzył pierwsze biuro NATKA w Brnie, wspieramy naszych klientów korzystając z tej wyjątkowej pozycji, obecnie dostarczając usługi z kilku biur i Delivery Centers w Polsce, Słowacji, Czechach i Bułgarii.

Do tej pory francuskie firmy, w tym także wielu naszych klientów, dużą część usług IT outsourcowało do zagranicznych lokalizacji w Chinach i Indiach. Jednakże, jak wynika z rozmów z naszymi partnerami, ten trend się zmienia. Wielu z nich wyraziło już chęć przeniesienia tych usług z powrotem do Europy. Mowa tu o firmach reprezentujących szereg branż – farmaceutyczną, obronną, technologiczną, bankową czy podróżniczą. Firmy są zdeterminowane, by przynajmniej część usług przenieść do Europy Środkowej, dążąc do dywersyfikacji potencjalnego ryzyka.

W szczególności Polska nie jest już postrzegana jako miejsce tanich zasobów pracowniczych i stała się uznanym centrum doskonałości. Polscy informatycy są doceniani na świecie, zarówno ze względu na swoje umiejętności i doświadczenie, jak i na kompetencje językowe. Co ciekawe, w 7 najpopularniejszych lokalizacjach dla Centrów Usług Wspólnych, około 12 tys. specjalistów deklaruje na portalu LinkedIn, że posługuje się jęz. francuskim na poziomie przynajmniej biegłości zawodowej. Widzimy, że nasi francuscy klienci są najbardziej skłonni do outsourcowania do regionu CEE usług w zakresie rozwoju oprogramowania, obsługi klienta i usług integracji procesów i systemów IT. Takie usługi są już świadczone przez NATEK w różnych modelach dostaw, a nasi specjaliści pracują także z naszych Delivery Centers – w Gdańsku i w Koszycach. Ponadto, ponieważ przez COVID-19 świat stał się jeszcze bardziej cyfrowy, a popularność pracy zdalnej wzrosła, klienci rozważają skorzystanie z więcej niż tylko jednego lokalnego rynku, co pozwala nam na zapewnienie im szerszych rozwiązań dostarczanych z całego regionu.

Jak wynika z raportu „2020 Global Managed Services Report” opartego na ankiecie przeprowadzonej wśród 1250 dyrektorów z 29 krajów, w ciągu następnych 18 m-cy, aż 45% firm będzie zlecać więcej usług IT na zewnątrz niż wewnątrz organizacji. Tendencję tę widać również wśród klientów europejskich i potwierdza to, że dywersyfikacja i efektywność kosztowa będą wiodącymi aspektami dla menadżerów IT, którzy muszą być przygotowani na podobną sytuację w przyszłości.