Kraków Airport pełnił rolę gospodarza jednego z najważniejszych wydarzeń w branży lotniczej, 12 edycji ACI Europe’s Regional Airports’ Conference and Exhibition. Organizatorem spotkania był Airport Council International (ACI). W Krakowie zebrała się kadra menadżerska zarządzająca lotniskami regionalnymi w Europie. Przybyli delegaci oraz eksperci z ponad 25 krajów, nie zabrakło również przedstawicieli lotnisk oraz operatorów portów lotniczych.
Konferencja trwała od 20 do 22 maja 2019 roku, podczas tych trzech dni zostało poruszonych wiele ważnych dla branży tematów.
– Przed branżą lotniczą stoją wielkie wyzwania, społeczno-polityczne, jak Brexit, ale także technologiczne, innowacyjne, w zakresie ochrony środowiska. Wychodzimy naprzeciw tym wszystkim wyzwaniom, dyskutujemy o perspektywie najbliższych dwudziestu, trzydziestu lat: jak ma wyglądać branża. – mówił Radosław Włoszek, prezes zarządu Kraków Airport.
Podczas prezentacji i dyskusji panelowych omówiono kwestie dotyczące siatki połączeń, usług pozalotniczych i najnowszych trendów w lotnictwie. Poruszono kwestię dynamicznie rosnącego ruchu pasażerskiego oraz nowych technologii, automatyzacji procesów i podnoszenia standardów usług, mających usatysfakcjonować coraz większą liczę podróżnych.
Podczas konferencji odbył się m.in. panel dyskusyjny z udziałem Mikołaja Wilda, pełnomocnika Rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego RP. CPK to temat, który dotyka nie tylko polskich portów regionalnych, ale również innych europejskich portów lotniczych, gdyż jego budowa może spowodować wiele zmian w branży. Minister Wild zapewniał, że jest to szansa na rozwój całego sektora lotniczego w Europie Środkowo-Wschodniej.
Podczas konferencji ACI powiedział także, że: „rolą całego systemu jest zapewnienie najlepszej możliwej oferty komunikacyjnej także i dla mieszkańców regionów. Centralny Port Komunikacyjny, czyli Port Solidarność jest inwestycją planowaną z myślą o poprawie dostępności do usług lotniczych; będzie współpracował z istniejącymi regionalnymi lotniskami w Polsce”.
Dyrektor Generalny ACI Europe Olivier Jankovec zapewniał:
– Nie martwię się, że budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego zaszkodzi portom regionalnym – mówił Olivier Jankovec.
– Obecnie najważniejszym wyzwaniem dla portów regionalnych jest ciągle rosnący ruch pasażerski i konieczność zapewnienia odpowiedniej przepustowości lotnisk. Znajdzie się miejsce dla wszystkich.
Budowy CPK nie obawia się także prezes zarządu Kraków Airport Radosław Włoszek. W trakcie trwania drugiej edycji ACI wypowiedział się na temat CPK i szans z nim związanych.
– Odpowiedzią na wzrastający ruch pasażerski jest nie tylko projekt Centralnego Portu Komunikacyjnego, ale także modernizacja Kraków Airport. Przyjęty Plan Generalny krakowskiego lotniska to strategia rozwoju lotniska, opracowana już po decyzji o budowie CPK. Zakłada ona dalszą modernizację portu w Balicach, jako lotniska regionalnego. – powiedział Radosław Włoszek. Według założeń Planu krakowskie lotnisko, które w 2018 r. jako pierwszy polski port regionalny obsłużyło prawie 7 mln pasażerów, w ciągu dwóch dekad będzie w stanie przyjąć ok. 12 mln podróżnych. Dla Krakowa CPK będzie szansą i impulsem dodatkowego napływu pasażerów. W Polsce potrzebny jest lotniczy hub – Centralny Port Komunikacyjny. W systemie transportu lotniczego zupełnie inną rolę spełnia hub, a inną lotniska regionalne. W Europie mamy wiele przykładów świetnie rozwijających się portów regionalnych, takich jak np. Norymberga, które znakomicie współpracują z dużym hubem. Jestem przekonany, że w Polsce uda nam się stworzyć podobny model oparty na skutecznej współpracy – dodał prezes zarządu Kraków Airport Radosław Włoszek