100 lat Polskich Skrzydeł

Możliwość komentowania 100 lat Polskich Skrzydeł została wyłączona Aktualności

Dzieje obchodzącego swoje stulecie polskiego lotnictwa wojskowego obfitują nie tylko w bohaterskich i walecznych pilotów, nawigatorów czy strzelców. Na przypomnienie zasługują osiągnięcia polskich inżynierów i konstruktorów z branży lotniczej.

Lata międzywojenne były okresem pionierskim nie tylko dla polskiego, ale również światowego lotnictwa. Polskie siły powietrzne powstały od razu po odzyskaniu niepodległości, jednak na początku musiały oprzeć się na sprzęcie zagranicznym, przejętym od zaborców. Pierwsze zakłady lotnicze w Polsce powstały na warszawskim Polu Mokotowskim. To tutaj na przełomie 1919 i 1920 roku rozpoczęto budowę prototypu dwumiejscowego samolotu liniowego konstrukcji inżyniera Władysława Zalewskiego. W latach 20. w zakładach w Warszawie, Poznaniu i Białej Podlaskiej rozpoczęto produkcję płatowców na licencjach francuskich.

 

W 1926 r. szefem Departamentu Żeglugi Powietrznej Ministerstwa Spraw Wojskowych został pułkownik Ludomił Rayski, który postawił na polski przemysł lotniczy i rodzimą myśl inżynierską. Ta strategiczna decyzja umożliwiła powstanie nowatorskich na skalę światową projektów takich, jak opracowany przez Zygmunta Pułaskiego mewi płat, nazywany również polskim płatem. Zastosowana po raz pierwszy w samolocie PZL P-1 konstrukcja skrzydła dzięki odpowiedniemu wygięciu i zwężeniu na wysokości kadłuba zapewniała pilotowi dobrą widoczność we wszystkich kierunkach. Opracowane na początku lat 30. polskie samoloty myśliwskie wykorzystujące to rozwiązanie, jak PZL P-7, P-11 i P-24, były wówczas zaliczane do najnowocześniejszych na świecie. Polskie płatowce były produkowane w setkach egzemplarzy i służyły nie tylko w kraju, ale były eksportowane również na rynki trzecie, gdzie spotykały się z ogromnym uznaniem.

Sukces polskiego lotnictwa w okresie międzywojennym opierał się na świadomym i konsekwentnym mecenacie państwa nad zakładami i biurami konstrukcyjnymi. Wieloletnia kontynuacja prac rozwojowych i produkcyjnych w lotnictwie prowadziła do ciągłego udoskonalania konstrukcji, utrzymania doświadczonego personelu inżynierskiego i produkcyjnego oraz wypracowania optymalnych rozwiązań technologicznych.

Misją dzisiejszej Polskiej Grupy Zbrojeniowej jest zaspokojenie obecnych i przyszłych potrzeb Sił Zbrojnych RP, w tym Sił Powietrznych. Spółki domeny lotniczej PGZ realizują zadania wsparcia eksploatacji, remontów i modernizacji samolotów i śmigłowców.  Współczesne lotnictwo to jednak nie tylko one. Na współczesnym polu walki coraz większe znaczenie mają systemy bezzałogowych statków powietrznych. Spółki lotnicze Polskiej Grupy Zbrojeniowej prowadzą prace badawczo-rozwojowe i projektowe w tym zakresie. Pierwszym, sztandarowym produktem jest System BSP kategorii Taktyczne Krótkiego Zasięgu typu PGZ-19R, który znajduje się w końcowej fazie przygotowywania do produkcji.

 Polska Grupa Zbrojeniowa na MSPO

Jak co roku na początku września w Kielcach odbywa się Międzynarodowy Salon Przemysłu Obronnego. To największe w regionie targi zbrojeniowe, poświęcone prezentacji najnowszych produktów i rozwiązań z całego świata. Strategicznym partnerem wydarzenia jest Polska Grupa Zbrojeniowa.

Wśród wystawców prezentujących swoje produkty podczas tegorocznej edycji MSPO będą wszystkie największe spółki wchodzące w skład Grupy PGZ. W Kielcach zobaczymy między innymi:

 

  • karabinki systemu MSBS Grot w różnych wersjach
  • kołowy transporter opancerzony Rosomak
  • nowy bojowy wóz piechoty Borsuk
  • systemy ciężkiej artylerii samobieżnej: armatohaubicę Krab i moździerz Rak
  • zestaw przeciwlotniczy Poprad
  • stację systemu radiolokacji pasywnej PET/PCL
  • aktywny radar dalekiego zasięgu P-18PL
  • mobilną stację radiolokacyjną krótkiego zasięgu Bystra
  • zintegrowany indywidualny system walki Tytan
  • mobilną strzelnicę kontenerową produkowaną przez ZM Tarnów
  • przenośny przeciwlotniczy zestaw rakietowy Piorun
  • projekt modernizacji czołgu T-72
  • bezzałogowe statki powietrzne krótkiego zasięgu